راهنمای مقدماتی سئو

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) یعنی تلاش برای افزایش کمی و کیفی ترافیکی که از طریق نتایج جستجو در موتورهای جستجو به سایت شما می‌آیند. فرقی هم نمی‌کند که شما در کار بازسازی ساختمان باشید یا طراحی گرافیکی و یا تولید محتوا؛ در هر صورت برای این که بتوانید در دنیای امروز با هزینه‌ی کمتر مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کند، به سئو نیاز زیادی دارید.

بیایید برای فهم بهتر سئو، نگاه دقیق‌تری به تعریف آن بیندازیم:

  • کیفیت ترافیک:

شما می‌توانید تمام بازدیدکننده‌های جهان را جذب سایت خود کنید، اما اگر آن‌ها به این دلیل به سایت شما می‌آیند که گوگل به آن‌ها می‌گوید شما سایتی در رابطه با شرکت کامپیوتری اپل (= سیب) دارید، اما در حقیقت شما کشاورزی هستید که از طریق سایت خود سیب می‌فروشید، این به آن معنی است که ترافیک شما با کیفیت نیست. در واقع شما باید تلاش کنید که بازدیدکننده‌هایی که واقعا به محصولات شما علاقه‌مندند را جذب کنید.

  •  کمیت ترافیک:

پس از اینکه دریافتید چگونه افرادی که واقعا به محصولات شما علاقه‌مندند را جذب سایت کنید، کمیت ترافیک و افزایش تعداد بازدیدکننده‌ها اهمیت پیدا می‌کند. (اگر از فریلنسر های انجام میدم هستید، این مطلب برای این که کاره ی شما سئوی بهتری داشته باشد و بازدید های بیشتری را از گوگل دریافت کند، برایتان مفید است)

 

ممکن است فکر کنید که یک موتور جستجو مثل یک وب‌سایت است که شما به آدرس آن می‌روید، سوالی را تایپ می‌کنید و گوگل، یاهو، بینگ یا هر موتور جستجوی دیگری که در حال استفاده از آن هستید، به طرز خارق‌العاده‌ای پاسخ شما را از طریق لیستی از لینک صفحاتی که ممکن است جواب سوال شما را دارا باشند، می‌دهد.

این فرض کاملا درست است. اما تا به حال فکر کرده‌اید که این لیست‌ها‌ی خارق‌العاده چگونه ساخته می‌شوند؟ پاسخ شما اینجاست:

گوگل (و یا هر موتور جستجوی دیگری که در حال استفاده از آن هستید) مجهز به یک کرالر (= Crawler) یا خزنده است. وظیفه‌ی کرالر این است که برود و در مورد تمام محتوایی که می‌تواند در اینترنت پیدا کند، اطلاعات جمع‌آوری کند. سپس این اطلاعات را به موتور جستجو بازمی‌گرداند تا از روی آن یک ایندکس (= index ) ساخته شود و در آخر این ایندکس به الگوریتمی داده می‌شود که در تلاش است تا داده‌هایی را که با موضوع موردپرسش شما تطابق دارد، پیدا کند.

در این الگوریتم فاکتورها و عواملی چون رتبه‌ی سایت، لینک‌های داخلی، بک لینک‌ها، تعداد کلیک‌ها و … تاثیر گذار هستند که ما می‌توانیم با تقویت سایت با توجه به این عوامل، احتمال ظاهر شدن سایت خود را در صفحه‌ی اول نتایج جستجوی موتورهای جستجو افزایش دهیم.

البته توجه داشته باشید که این الگوریتم و فاکتورهای آن همواره در حال تغییر است و شما نیازمند این هستید که همواره در این زمینه به روز باشید تا بتوانید به خوبی با رقبا در این عرصه رقابت کرده و در صفحه‌ی اول نتایج جستجو ظاهر شوید.

 

اگر به این مطلب علاقه مندید، احتمالا قصد اجرای برنامه های بازاریابی را دارید. لذا پیشنهاد می کنیم کالکشن خدمات گلچین شده ی بازاریابی محتوایی را ببینید.

 

یک نظر برای “راهنمای مقدماتی سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *