چطور با کارفرما‌ی عصبی برخورد کنیم؟

در هر معامله و داد و ستدی ممکن است، یک طرف معامله عصبانی شود و ناگهان طرز برخوردش با شما عوض شود و یا از همان ابتدا با شما به خوبی برخورد نکند. علاوه بر اصول و ضوابط اخلاقی، به عنوان فروشنده باید بتوانید به خوبی با خریدار عصبی و یا حتی ناراحت و ناراضی برخورد کنید تا ضربه‌ای به سابقه‌ی کاری شما وارد نشود. فروشنده‌ی خوب می‌تواند همان خریدار عصبی را به یک مشتری ثابت تبدیل کند. همانطور که می‌دانید همیشه گفته‌اند که حق با مشتری است. در فریلنسینگ نیز باید بیشتر از هر جای دیگری به این نکته توجه داشت چون دستمزد شما کاملا به مراجعه و سفارش‌های مشتری وابسته است.

طبق روال انجام میدم، افراد ممکن است در ۳ مرحله‌ی زمانی و طریق پیام شخصی یا پنل سفارش با یکدیگر در ارتباط باشند. این ۳ بازه‌ی زمانی شامل قبل از ثبت سفارش، هنگام انجام سفارش و یا بعد از تحویل سفارش می‌باشد. فریلنسر موفق باید بتواند به خوبی با کارفرما‌ی خود در این ۳ مرحله ارتباط برقرار کند حتی اگر کارفرما محترم کمی عصبی به نظر برسد!

برخورد با مشتری - انجام میدم

در اینجا قصد داریم راهنمایی‌هایی در مورد نحوه‌ی برخورد با کارفرما عصبی در زمان‌های مختلف را به شما ارائه بدهیم، البته با کمی حوصله و صبر قطعا خودتان نیز به این راه‌ها و یا حتی راه‌های بهتر پی خواهید برد.

نحوه‌ی برخورد با خریدار عصبی قبل از ثبت سفارش

خوشبختانه به ندرت دیده شده تا افراد قبل از ثبت سفارش و در اولین برخورد با یکدیگر به مشکل بخورند. اگر طرز برخورد خریدار ناگهان و بدون هیچ دلیلی عوض شد، صبور باشید. ممکن است این عصبانیت به خاطر اتفاق‌های روزمره و یا بالا و پایین‌های زندگی باشد که همه‌ی افراد با آن رو به رو هستند. با کمی صبر و برخوردی ملایم و معقول به راحتی می‌توانید این گونه مشتری‌های عصبی را آرام و جذب خود کنید.

قبل از سفارش ممکن است مشکلات دیگری نیز در پیام‌های شخصی، بین شما و خریدار آینده شما پیش بیاید. بعضی از خریداران، کاری فوری دارند و تمایل دارند تا با سرعت به آن‌ها پاسخ دهید تا سفارش را شروع کنید. همواره گوشزد کرده‌ایم که فروشندگان تمام تلاش خود را بکنند تا در اسرع وقت به مشتری پاسخ بدهند. نا گفته نماند تمام تلاش خود را نیز کرده‌ایم تا با اطلاع رسانی از طریق پیامک و یا ایمیل، شما را از پیام خریدار خود با خبر کنیم.

علاوه بر این ممکن است خریدار از قیمت گذاری شما عصبی شود، احتمال رخ دادن این مورد از موارد دیگر بیشتر می‌باشد. در این مواقع سعی کنید تا خریدار را قانع کنید که کاره‌ی خود را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهید. همچنین دیده شده است کمی ملایمت و کوتاه آمدن در این مواقع، می‌تواند همین خریدار عصبانی را به مشتری ثابت شما تبدیل کند بنابراین تخفیف در سفارش اول در سفارش‌های بعدی جبران خواهد شد.

نحوه‌ی برخورد با خریدار عصبی هنگام انجام سفارش

در حین انجام سفارش ممکن است خریدار از نحوه‌ی انجام کار و یا پاسخگویی شما عصبی شود که در مورد پاسخگویی که در بخش قبل توضیحاتی ارائه شد. نحوه‌ی انجام کار برای خریداران بسیار مهم است زیرا آن‌ها با ثبت سفارش، دستمزد شما را پرداخت کرده‌اند و انتظار دارند تا پروژه‌ی خوبی نیز از شما تحویل بگیرند. اگر پروژه‌ای بزرگ مانند طراحی سایت دارید که زمان انجام کار شما طولانی است، سعی کنید در بازه‌های زمانی مشخص، خریدار خود را از روال انجام پروژه مطلع کنید و مطمئن شوید که در مسیر درستی قرار دارید، زیرا اصلاح بخشی از سفارش در حین انجام سفارش، همیشه راحت‌تر از اصلاح کل سفارش بعد از تحویل کامل آن خواهد بود.

علاوه بر این، اگر در حین انجام پروژه با مشکلی مواجه شدید، با لحنی ملایم و در اسرع وقت خریدار را مطلع کنید. در چنین مواقعی نهایت سعی خود را بکنید تا مشکل را برطرف کنید ولی اگر مشکل بزرگی برای شما پیش آمده، هر چه سریع‌تر به خریدار پیام دهید تا سفارش لغو شود و زمان خریدار محفوظ باقی بماند. همیشه گفته‌اند، جلوی ضرر را از هر زمانی که بگیرید، منفعت است. در چنین مواقعی طبیعی است که خریدار کمی از دست شما عصبی شود، به هر حال او پروژه خود را به شما سپرده و هزینه‌ی آن را نیز پرداخت کرده، به او حق بدهید، ولی مطمئن باشید با اطلاع رسانی سریع می‌توانید از مشکلات بیشتری پیشگیری کنید و هزینه نیز زود‌تر به حساب مشتری بر می‌گردد.

نحوه‌ی برخورد با خریدار عصبی بعد از تکمیل سفارش

بعد از تحویل سفارش و تایید خریدار و تکمیل سفارش مربوطه، پروژه را به طور کامل به مشتری تحویل داده‌اید و دستمزد شما نیز به حساب کاربری شما انتقال یافته است، بنابراین برخورد مناسب با مشتری عصبی یا ناراضی در این مرحله می‌تواند تضمینی برای سفارش‌های آتی شما باشد. در این مرحله ممکن است خریدار از سفارش تحویل داده شده، ناراضی باشد ولی از آنجا که پروژه تکمیل شده، شما مسئولیتی در قبال اصلاح پروژه ندارید ولی از نظر حرفه‌ای و همچنین از نظر اصول اخلاقی نیز بهتر است تا با خریدار مربوطه در ارتباط باشید و سعی کنید مشکل او را به طور کامل حل کنید و نظر مثبت او را جلب کنید. توجه داشته باشید که برای درآمد بیشتر در فریلنسینگ باید همیشه به فکر جذب مشتری باشید.

همچنین اگر درخواست‌های خریدار مکرر و زیاد شد، می توانید برای او پروژه اختصاصی جدید ایجاد نمایید تا مشکل او را حل کنید، البته توجه داشته باشید چنین کاری هنگام اولین درخواست خریدار بعد از تکمیل سفارش کمی غیر حرفه‌ای به نظر می‌رسد و بهتر است بعد از درخواست‌های متعدد چنین موضوعی را مطرح نمایید.

توجه داشته باشید که برخوردی ملایم و منطقی همیشه می تواند هر خریدار عصبی را آرام کند. مطمئن باشید که نظر مثبت خریدار بیشتر از این‌ها برای شما ارزش خواهد داشت و می تواند تضمین کننده‌ی سفارش‌های بعدی شما باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *