فلسفه قیمت گذاری: مشتریان قیمت گذاری رند را ترجیح می‌دهند

مدیران بازاریابی تصور می‌کنند می‌توانند با قیمت گذاری‌هایی مانند ۴۹۰۰ تومان، مشتری را بیشتر به خرید ترغیب کنند اما مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر مشتریان همان قیمت گذاری رند به عنوان مثال ۵۰۰۰ تومان را ترجیح می‌دهند.

در گذشته مقاله‌ای در مورد نحوه‌ی قیمت گذاری برای شما تهیه کردیم. در این مقاله سعی داریم به شما بگوییم چرا اصرار داریم که قیمت گذاری خود را به صورت رُند و ضریبی از هزار تومان در نظر بگیرید.

با وجود رایج شدن قیمت گذاری هایی مانند ۹۰۰ تومان یا ۱۴۵۰ تومان، به نظر می‌رسد مشتریان رقم‌های رند را برای پرداخت کردن بیشتر ترجیح می‌دهند. مدیران و البته دیگر افراد قیمت گذار مانند فریلنسر ها باید احتمال گیج شدن و منصرف شدن خریداران با این نوع قیمت گذاری را نیز در نظر بگیرند.

بیایید برای شما یک مثال واقعی بزنیم. یکی از کمپین‌های بازی‌ معروف “دنیای گوو” یا همان The world of Goo می‌تواند مثال بسیار خوبی برای مسئله قیمت گذاری باشد. در جشن اولین سالگرد تولید این بازی، توسعه دهندگان این بازی تصمیم گرفتند مردم را به خرید این بازی به هر قیمتی که مایل بودند دعوت کنند. به این صورت بیش از ۶۵ هزار نفر از ۱۰۴ کشور این بازی را به قیمت‌های مختلفی از پول خرد اندکی تا ۱۵۰ دلار آمریکا خریداری کردند.

حال نگاهی به آمار عجیب این کمپین می‌اندازیم. ۵۷ درصد مردم رقم‌های رندی را برای پرداخت انتخاب کردند، همچنین ۴ درصد نیز رقم‌هایی رند و نصف رقم‌های رند(یعنی به عنوان مثال ۵۰۰ تومان) را انتخاب کرده بودند. این آمار‌ها و درصد‌ها نمی‌تواند اتفاقی باشد، همچنین با توجه به طبیعت و ذات پرداخت‌های اینترنتی نمی‌توان این نتیجه گیری را به کل پرداخت‌ها و قیمت گذاری‌ها تعمیم داد اما قطعا می‌توان به سادگی از نتایج به دست آمده برداشت کرد که عموم مردم رقم‌های رند را برای پرداخت آنلاین ترجیح می‌دهند.

اگرچه، اگر هنوز هم نگاهی به بعضی محصولات در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیاندازید باز هم اعداد غیر رند و خرد را برای محصولات مختلف می‌بینید که به دلیل رایج بودن این نوع قیمت گذاری می باشد.

قیمت گذاری - انجام میدم

باز هم به مطالعه و آمار‌های جدیدی رجوع می‌کنیم. در یک مطالعه در سیستم انعام دهی رستوران و مطالعه دیگری در پرداخت در پمپ بنزین‌ها نیز به نتایج مشابه به پرداخت آنلاین در بازی رایانه‌ای مذکور رسیدیم. این نتیجه نشان می‌دهد حتی در پرداخت‌های سنتی نیز مردم میل بیشتری به پرداخت رقم‌هایی رند دارند و این تمایل صرفا به پرداخت اینترنتی محدود نمی‌شود. همچنین به این مورد توجه داشته باشید که در پرداخت انعام، مشتری به میزان تمایل خود انعام می‌دهد و اجباری به پرداخت پول‌های رند نیست.

قیمت گذاری به تمایل مشتری و خرید به اندازه پرداخت توسط شرکت‌های مختلفی پیاده سازی شده است جالب است بدانید در این نوع قیمت گذاری نیز داده‌های پرداختی مشتریان نشان می‌دهد که مشتریان به اندازه پرداخت رقم‌های رند خرید می‌کردند و نتایج، مشابه خرید بازی رایانه‌ای معروف بود.

آمار و ارقام حاصل از این نوع قیمت گذاری نیز نشان می دهد، حدود ۷۳ درصد از مشتریان ضریبی از ۱ دلار(در ایران می‌توانید ۱ هزار تومان را در نظر بگیرید) را برای پرداخت انتخاب کردند، همچنین ۸ درصد نیز ضریب نیم را انتخاب کردند(به عنوان مثال منظور ۵۰۰ تومان می‌باشد). همچنین نکته‌ی بیشتر جالب اینجاست که بعضی از ۷۳ درصد حتی ضریبی از ۵ دلار(ضریبی از ۵ هزار تومان) را برای پرداخت در نظر گرفته بودند. علاوه بر این در صورت حساب‌هایی که رقم حاصل رند نبوده است، مشتریان رقمی پرداخت کردند تا قبض رند شود و مابقی را به عنوان انعام در نظر گرفته‌اند. مسلما برای این کار مشتری باید محاسباتی را در ذهن خود انجام دهد تا تصمیم بگیرد که مابقی پول را برای انعام در نظر بگیرید یا آن را از فروشنده پس بگیرد ولی تمایل شدید مشتریان برای پرداخت رقم‌های رند حتی در این شرایط نیز دیده می‌شود.

مطالعاتی دیگری در ۱۳۰۱ پمپ بنزین مجهز به دستگاه پرداخت خوان نیز انجام شده است که علاوه بر پول نقد، کارت نیز قبول می‌کنند. نتایج نشان می‌دهد ۵۶ درصد از فروش حاصل از پرداخت رقم رند بوده است(ضریبی از ۱ دلار کامل یا در ایران ضریبی از ۱ هزار تومان). همچنین ۴ درصد نیز ضرایب نیم دلار پرداخت کردند(به عنوان مثال ۵۰۰ تومان). نکته ی بسیار جالب اینجاست که کمتر از ۱ درصد به اندازه‌ی یک گالن کامل پرداخت کرده‌اند به این معنا که رند بودن فقط در قیمت برای مشتریان مهم است نه میزان محصول مورد نیاز!

نتایج برای قیمت گذاران بسیار واضح و مشهود است؛

دست از سر قیمت گذاری‌هایی مانند ۸۰۰ تومان یا حتی ۱۴۵۰ تومان بردارید و با توجه به میل مشتری اقدام به قیمت گذاری رند(ضریبی از هزار تومان) بکنید. نتایج حاصل از یک مقاله علمی نشان می‌دهد، مشتریان راستی و صداقت بیشتری در قیمت گذاری رند می‌بینند و در نتیجه‌ کیفیت بیشتری از آن‌ها را تصور می‌کنند.

این نوع قیمت گذاری را می‌توان در موارد مختلفی به کار برد، مسلما یکی از این زمینه‌ها،  فریلنسینگ و قیمت گذاری برای خدمت و کاره‌ی فریلنسر‌ها می‌باشد که با قیمت گذاری مناسب و در نظر گرفتن تمایل مشتری در پرداخت رقم‌های رند، می‌توانند فروش خود را بیشتر کنند.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *