چطور خلاق بمانیم وقتی مجبور به انجام یک کار تکراری هستیم

خلاقیت قلب تپنده‌ی بسیاری از شرکت‌های کوچک و نیروی محرکه‌ی کارآفرینان جوان است. خلاقیت همان چیزی است که تغذیه‌کننده‌ی تمام آغاز‌هاست اما هنگامی‌که واقعیت‌های اداره کردن یک شرکت نمایان شود، گاهی رو به افول می‌رود و کمتر به آن توجه می‌شود. پس وقتی که مجبوریم هر روز کار‌های تکراری انجام دهیم چطور خلاق بمانیم؟ چند پیشنهاد برای شما آورده‌ایم:

 

خلاقیت با قهوه

اکثر آدم‌ها صبح‌ها خلاق‌ترند. پس برنامه‌ی روزانه‌ی خود را طوری تنظیم کنید که کار‌های خود را در نود دقیقه‌ی قبل از زمان نهار انجام دهید و یک فنجان قهوه هم در همان زمان بنوشید. کافئین به دقت و تمرکز بیشتر شما در کار‌ها کمک می‌کند. علاوه بر آن از چک کردن ایمیل‌‌های خود در ساعت‌های اولیه‌ی صبح خودداری کنید. نگران ایمیل‌‌های ضروری هم نباشید، آن‌ها خودشان را به شما نشان خواهند داد. کار‌های خلاقانه‌ی خود را قبل از اینکه به کار‌های تکراری و کسالت‌آور بپردازید تمام کنید.

 

پیاده‌روی کنید

بیرون رفتن بازدهی شما را افزایش می‌دهد. جدای از مزیت آشکار افزایش سرعت جریان خون و احساس نشاطی که از پیاده‌روی کوتاه برای شما حاصل می‌شود، پانزده دقیقه در معرض نور خورشید بودن می‌تواند سطح ویتامین دی بدن و خلاقیتتان را بهبود بخشد. زمانی که از ایمیل‌‌ها و صفحه‌ی نمایشگر کامپیوتر فاصله گرفته‌اید نیز می‌تواند به شما فرصت ساماندهی افکار و اولویت‌بندی آن‌ها را بدهد.

این طور نیست که تمام انواع مدیتیشن‌ها شما را مجبور کنند چهار زانو بنشینید و انگشت سبابه را به انگشت شصت نزدیک کنید. پیاده‌روی کوتاه روزانه ذهن شما را باز و سرزنده نگه می‌دارد. اهداف کوچک دست‌یافتنی برای خودتان تعیین کنید که پیامد‌های واقعی داشته باشند.

 

واقع‌بینانه هدف‌گذاری کنید، به گونه‌ای که نتایج آن را در محیط پیرامون خود ببینیم

نویسنده‌ی سرشناس، نیل استراوس، عنوان می‌کند هدف او به عنوان نویسنده در این حد است که روزانه یک صفحه‌ی بد بنویسد. وقتی کسالت بار بودن وظایفتان روی شانه‌‌هایتان سنگینی می‌کند، اهداف کوچک دست یافتنی را برای خلاقانه کار کردنتان تعیین کنید. سپس روی تقویمتان علامتی بزنید که هر روز جلوی چشمتان باشد. هدف آن است که تا حد ممکن علامت‌‌های خود را بیشتر کنید. وقتی در نهایت به روزی رسیدید که علامت ندارد، از احساس شرمندگی و گناهی که می‌کنید استقبال کنید (نوش جانتان! تا شما باشید که خلاقیت را فراموش نکنید ؛) ) و روز بعد سوار مرکب خلاقیتان شوید و بتازید!

بعضی از روز‌ها خلاقیت در شما موج می‌زند و می‌توانید بسیار بیش از گذشته مفید باشید. بعضی از روز‌های دیگر هم یک صفحه‌ی بد دارید ولی موضوع نتیجه‌ی کار نیست، موضوع تلاشی است که انجام می‌دهید. این تلاش، شما را خلاق نگه می‌دارد.

 

عامل موفقیت استیو جابز از زبان خودش چه بود؟ به اینجا مراجعه کنید.

 

عظمت در چیره شدن بر ملالت است                                                        

مهم این است که بدانید این درجه از عظمت و تکامل بدون چیره شدن بر مشقت انجام وظایف روزانه به دست نمی‌آید. افراد برجسته‌ی تاریخ همگی مرحله‌ی ملال آور بودن کار خود را تجربه کرده‌اند. حتی برترین‌‌های جهان، از موتزارت گرفته تا مایکل جردن، پیش از اینکه معروف شوند همگی سال‌‌های پر از تکرار مکررات را پشت سر گذاشتند. کتاب معروف ملکم گلدول،«سرمایه گذار‌ها»، عنوان می‌کند که ده هزار ساعت طول می‌کشد تا حقیقتا در کاری استاد شد. او به دنبال علایق بیل گیتس و گروه موسیقی بیتلز می‌رود و موفقیت آن‌ها را با مقدار زمانی که برای آن صرف کرده‌اند تا موقعی که کار خود را به اثری بزرگ تبدیل کردند می‌سنجد. برای بیل گیتس شب‌‌های طولانی کدزنی و برنامه نویسی بود که او را به موفقیت رساند و برای گروه بیتلز اجرایی در عین گمنامی ‌برای گروه‌‌های عام نتیجه بخش بود. در نهایت، هر آنچه که برای رسیدن به عظمت       معامله می‌کنید باید ابتدا بر ملالت چیره شوید.

 

نقل قولی از بیل گیتس را ببینید.

شما چطور هنگامی که مشغول به انجام امور الزامی و در عین حال روزمره هستید، سطح خلاقیت خود را بالا نگاه می‌دارید؟                                                                                                                                                                                                                    

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *