بایدها و نبایدهای قیمت گذاری برای خدمات فریلنسرها

تصمیم گیری برای یک فریلنسر امری بسیار حیاتی و مهم می‌باشد. گاهی اوقات فریلنسر‌ها با موقعیت‌های حساسی رو به رو می‌شوند که اگر در تصمیم گیری خود دچار اشتباه شوند، عواقب بسیار ناخوشایندی در انتظار آن‌ها خواهد بود. علاوه بر اینکه، همیشه باید به انتظارات مشتری توجه داشته باشند و سعی کنند تا آن ها را به بهترین شکل برآورده کنند، لیستی مخاطره آمیز در انتظار فریلنسر‌ها می‌باشد، که در صدر آن ها قیمت گذاری خود نمایی می‌کند.

استراتژی تعیین قیمت از قدیم الایام یکی از چالش های اساسی فریلنسر‌ها بوده که اکثر فریلنسر‌های تازه وارد نیز با آن به مشکل می‌خورند.

تعیین قیمت موضوعی بسیار حساس می‌باشد که می‌تواند به راحتی با ایجاد احساسات ناراحت کننده و استرس زا حتی فریلنسر‌های حرفه ای و با تجربه را نیز دچار مشکل کند. اگر به قیمت گذاری توجه کافی نشود می‌تواند ضرر های جبران ناپذیری روی آینده‌ی فریلنسر‌ها بگذارد.

در اینجا به ۴ اشتباه رایجی که معمولا فریلنسر‌ها در قیمت گذاری خود مرتکب می‌شوند، اشاره می‌کنیم. با آگاهی نسبت به این اشتباهات و دوری از آن‌ها می توانید قیمت گذاری ایده الی برای خدمات خود در نظر بگیرید.

ندانستن هزینه‌های ماهیانه‌ی خود

متاسفانه تعداد زیادی از فریلنسر‌ها با تخمین زدن‌های مبهم درآمد سالیانه خود، درآمد ماهیانه‌ی خود را حساب می‌کنند و طبق درآمد به دست آمده، برای رسیدن به آن میزان درآمد کار می کنند. شما هم اگر می‌خواهید خود را به مشکل بیاندازید، می‌توانید این روش را امتحان کنید!

این روش تعیین قیمت می‌تواند روشی بسیار ریسکی و پرمخاطره باشد که تعداد زیادی از فریلنسر‌ها به اشتباه خود را در معرض خطری جدی حاصل از اینگونه قیمت گذاری قرار می‌دهند. در نظر داشته باشید که ارقام به دست آمده از این روش حداقل هزینه‌ای است که باید مخارج زندگی شما را تامین کند. در تخمین‌های مالی خود همیشه زمان‌های سخت احتمالی خود را در نظر بگیرید. همچنین در اکثر مواقع بین مشتری و فریلنسر هنگام تعیین قیمت نهایی در پروژه‌های اختصاصی چانه زنی‌هایی رخ خواهد داد، بنابراین همیشه این مورد را نیز در نظر بگیرید.

تعداد فریلنسر‌های حرفه‌ای که با توجه به نکته‌ی گفته شده، قیمت گذاری ایده الی انجام می دهند و در واقع رقیب شما به حساب می‌آیند، روز به روز در حال رشد می‌باشد، بنابراین سعی کنید شما هم نکته‌ی ذکر شده را مد نظر قرار دهید تا در گروه فریلنسر‌های ناموفق و ناراضی نباشید.

قیمت گذاری - انجام میدم

شکست در بررسی قیمت گذاری فریلنسر‌های رقیب

دانستن جزئیات دقیق قیمت گذاری یا مبنای آن در کاره‌های سایر فریلنسر‌ها همیشه به عنوان یک راهکار مطرح نمی شود. اگرچه نکته‌ای است که باید حواستان به آن باشد.

بدون داشتن اطلاعاتی واضح از قیمت گذاری رقیبان خود، ممکن است قیمت نامناسبی برای خدمت خود در نظر بگیرید و حتی از آن آگاه هم نباشید.

قبل از اینکه خودتان برای خدمت خود قیمتی تعیین کنید، مطمئن شوید که حتما قیمت کاره‌های ۳ فریلنسر قوی در زیر دسته‌ی خود را بررسی کرده‌اید. کاملا قیمت گذاری این ۳ فریلنسر را که به احتمال زیاد بیشترین سفارش ها را نیز می گیرند، بررسی کنید و به عوامل و فاکتور‌هایی که برای تعیین قیمت مد نظر قرار می‌دهند، بیشترین توجه را داشته باشید. توجه به افزودنی‌ها نیز می‌تواند کمک بسیاری به شما بکند. با این تحقیقات و بررسی‌ها می توانید به درستی برای خدمت خود بهترین محدوده‌ی قیمت را تعیین نمایید تا بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید.

همواره در قیمت گذاری در رقابت باشید

به محض اینکه به ایده‌های کلی در مورد شرایط بازار رسیدید، تمام سعی خود را کنید تا خدمت خود را با رقابت بر سر قیمت بیشتر به چشم دیگران بیاورید و به نوعی بازار رقابت را داغ نگه دارید. این کار برای فریلنسر‌هایی که تازه فعالیت خود را شروع کرده اند، شاید سخت به نظر برسد ولی مسلما در بلند مدت نتایج فوق العاده‌ای به همراه خواهد داشت.

در بازار جهانی امروزی، واقعیت این است که کسی که نتواند در رقابت بر قیمت دوام بیاورد، از بازار فروش خط می‌خورد.

اگر در رقابت قیمت گذاری موفق نباشید و جز نفرات آخر باشید، احتمال موفق شدن شما بسیار کم خواهد شد و به همین علت حتی مشتریان خوب و بزرگ را نیز از دست می‌دهید.

برای اینکه دچار این مشکل نشوید، همانطور که گفتیم باید تحقیقات وسیعی بر روی تعداد مشتریان فریلنسر‌های دیگر و قیمت کاره‌ی آن‌ها انجام دهید.

بعد از اینکه توانستید مشتریان بالقوه‌ی خود را شناسایی کنید، دقیقا کیفیت مد نظر مشتری را با قیمتی معقول به او تحویل دهید. این فرصت قطعا می‌تواند برای شما پر منفعت باشد و باعث بیشتر دیده شدن شما نیز شود.

عدم ارائه انتخاب‌های کافی قیمت گذاری

حتی اگر انتظار ندارید، افراد زیادی نگاهی به کاره‌ی شما بیاندازند، اضافه کردن افزودنی‌ها بی شک می‌تواند بسیار موثر باشد، با این کار می‌توانید خدمات گران بها تری نیز در کنار خدمت اصلی خود ارائه دهید، در واقع با یک تیر دو نشان زده اید:

  1. همیشه عده ای هستند که تمایل دارند پول بیشتری پرداخت کنند. مطمئن شوید که می توانید خواسته‌ی این گونه افراد را برآورده نمایید!
  2. داشتن افزودنی متعدد به مشتری این دید را می دهد که قیمت گذاری شما معقول‌تر و حرفه‌ای تر خواهد بود.

نکته‌ای کلی که در این مورد باید به آن توجه کرد این است که نشان دهید قادر به تحویل پروژه های بزرگ به طور کامل هستید. با داشتن یک قیمت پایه ثابت و بدون افزودنی خود را محدود نکنید.

 

استراتژی قیمت گذاری : یک اندازه برای همه مناسب نیست!

قیمت گذاری مناسب پلی است برای موفق شدن شما در آینده! متاسفانه تعداد فریلنسر‌های خوبی که به شدت از قیمت گذاری خود آسیب دیده اند، بسیار زیاد است. تمام سعی خود را بکنید تا شما نیز به تعداد آن ها اضافه نشوید. حواستان به ۴ اشتباه رایج که به آن ها اشاره کردیم باشد و از آن ها دوری کنید

  1. ندانستن قیمت واقعی خدمت خود
  2. عدم تحقیق در مورد بازار وسیع رقابتی و مشتریان فریلنسر‌های بزرگ
  3. رقابت تنها بر سر قیمت
  4. عدم ارائه افزودنی‌های کافی

البته که فاکتور‌ها و عوامل متعدد تاثیر گذار دیگری در قیمت گذاری وجود دارد ولی دوری از اشتباهات رایج ذکر شده می‌تواند شما را در رقابت با فریلنسر‌های دیگر حسابی جلو بیاندازد!

تا اینجای کار به نباید‌های قیمت گذاری پرداختیم، حال می‌خواهیم مواردی را اشاره کنیم که باید هنگام تعیین قیمت به آن‌ها توجه کنید.

اولین قدم برای تعیین قیمت، دانستن دقیق خواسته‌های مشتری می باشد. اگر بدانید مشتری دقیقا چه چیزی از شما انتظار دارد، مراحل بعدی تحویل پروژه می‌تواند باعث خشنودی و رضایت شما شود، البته توجه داشته باشید که عکس این قضیه نیز کاملا صادق است! با این کار می توانید متوجه شوید، چه قدر پول می توانید به دست بیاورید.

اگر به درستی ارزش کار خود را بدانید، موفقیت در نزدیکی شما خواهد بود. به عنوان مثال کاربری درخواست یکی رو می‌خوام که بتونه و یا همان پروژه اختصاصی کرده و شما از ترس از دست دادن او به خاطر قیمت بالا، قیمتی پایین به او پیشنهاد می دهید و سفارش نیز تایید و با نظر مثبت و رضایت کامل مشتری تکمیل می‌شود ولی همان مشتری در صورت داشتن پروژه‌ای بزرگ‌تر به شما مراجعه نخواهد کرد چون از آنجا که قیمت شما پایین می‌باشد احتمالا حدس می زند نمی‌توانید پروژه های بزرگ را انجام دهید و این اصلا اتفاق خوبی نیست.

بنابراین شما باید طوری قیمت گذاری کنید که هم مشتریان با پروژه های بزرگ و هم مشتریانی با بودجه‌ای محدود مجذوب شما شوند. بسیاری، قیمت گذاری در کنار کیفیت کار تحویل داده شده را ۲ جنبه اصلی فریلنسینگ می‌دانند. قیمت گذاری می‌تواند باعث شکست و یا موفقیت شما شود، پس مطمئن شوید در مسیر درستی قرار دارید.

قیمت گذاری - انجام میدم

با وجود روش‌ها و استراتژی‌های مختلف قیمت گذاری موجود، انتخاب استراتژی موثر برای تعیین قیمت کاری بسیار دشوار به حساب می‌آید. برای کمک و راهنمایی شما به ۵ استراتژی مفید قیمت گذاری برای فریلنسر‌ها اشاره می‌کنیم.

قیمت گذاری رقابتی

قیمت گذاری رقابتی را می توان یکی از رایج ترین استراتژی های قیمت گذاری دانست. اگرچه فریلنسر‌های زیادی از این روش استفاده می کنند ولی از میان آن‌ها، عده ای زیادی این روش را به طور اشتباهی اجرا می‌کنند.

اگر می‌خواهید از این روش به طور مفید استفاده کنید، باید ۲ شرط را رعایت کنید.

اول از همه، نباید فقط به قیمت رقیبان خود اکتفا کنید و آن را به معیار و قیمت پایه خود قرار دهید.

همچنین قیمت کاره‌ی چندین عدد از رقبای پر فروش خود را بررسی کنید و فقط به پرفروش ترین کاره بسنده نکنید. از میان فریلنسر‌ها و قیمت کاره‌ی آن‌ها، میانگین بگیرید تا معیار دقیق‌تری داشته باشید.

دومین شرط مهم در اثر گذاری روش قیمت گذاری رقابتی، بررسی مبنا‌های قیمت کاره‌ی رقیبان بررسی شده است. اگر مبنای قیمت گذاری آن ها با شما یکی بود، می توانید در راستای قیمت گذاری رقابتی، قیمت پایین‌تری را تعیین نمایید.

البته در این روش باید به مخارج خود نیز توجه داشته باشید، اگر خرج و مخارج شما کم هست و هنوز هم می توانید قیمت خود را پایین ببرید برای رقابت کردن با دیگر فریلنسر‌ها، قیمت خود را کمتر کنید ولی اگر خرج و مخارج شما زیاد است، قیمت خود را کاهش ندهید تا ضرری به شما وارد نشود.

قیمت گذاری مخارج افزوده

این روش ربطی به قیمت ارائه شده توسط رقبای شما ندارد. در این روش باید به هزینه‌ها و مخارج خود توجه نمایید و سپس قیمت تعیین نمایید. برای انجام این روش باید نسبت به تمامی هزینه‌های خود آگاه باشید. در این روش تمامی هزینه‌ها و مخارج خود برای هر خدمت خود را مشخص نمایید، سپس می‌توانید هر مقدار دلخواه خود را به عنوان دستمزد و سود خود اضافه نمایید. معمولا به طور استاندارد مقدار اضافه شده چیزی حدود ۳۰ درصد هزینه‌ها می باشد. با این کار حاشیه امنیت مالی خوبی برای خود ایجاد خواهید کرد.

توجه داشته باشید، این روش ربطی به سایر رقبا ندارد و ممکن است شما قیمتی بالاتر و یا پایین تر از حد معمول را برای کاره‌ی خود در نظر بگیرید.

قیمت گذاری بر اساس ارزش خدمت ارائه شده

در قیمت گذاری بر اساس ارزش خدمت ارائه شده قیمت خدمت شما طبق ارزشی است که مشتری بر خدمت شما می‌گذارد. در واقع در این روش، نظر مشتری برای تعیین قیمت نقش اول را بازی می‌کند. در ارزش خدمت ارائه شده باید همیشه  جمله‌ی “مشتری به اندازه‌ی ارزش خدمت ارائه شده حاضر است هزینه کند” را مد نظر داشت.

در این روش افزودنی‌ها می توانند تاثیر مهمی داشته باشند. به طوری که می توان برای موارد و یا ویژگی‌های مختلف یک خدمت با ایجاد افزودنی بیشتر، به قیمت مورد انتظار مشتری و همچنین سود دهی خود برسید تا بتوانید ارزش کار خود را به مشتری نشان دهید و بابت آن ارزش اضافی پول بیشتری نیز دریافت نمایید. به عنوان مثال ریسپانسیو بودن طراحی سایت می‌تواند افزودنی خوب و درآمد زایی به حساب بیاید.

قیمت گذاری نسخه‌ای

قیمت گذاری نسخه‌ای یکی از استراتژی‌های قیمت گذاری‌ای می باشد که اگر به خوبی اجرا شود، می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. در این روش شما باید یک خدمت پایه و مشابه با قیمت یکسان را به ازای موارد و ویژگی‌های مختلف با قیمت های مختلف عرضه کنید. این روش برای SAAS یا «نرم‌افزار به عنوان خدمت» (Software As A Service) بسیار رایج می‌باشد.

در این نوع قیمت گذاری باید یک قیمت پایه و مقدماتی را به ازای حداقل امکانات در نظر بگیرید. سپس به ازای ویژگی ها و امکانات مختلف بیشتر مورد نظر مشتری، انتظارات مشتری را با قیمت‌های بیشتر ارائه بدهد.

به عنوان مثال به عنوان یک مشاور کسب و کار شما یک طرح کسب و کار با قیمت پایه و مقدماتی ارائه می‌دهید و به ازای مشاوره و بررسی های بیشتر، مبلغ بیشتری در نظر بگیرید.

برای قیمت بالاتر، مسلما باید نسخه‌های بهتری را ارائه دهید

قیمت گذاری اعتباری

این استراتژی قیمت گذاری طبق روانشناسی مشتریان شما انجام می‌شود.

استراتژی قیمت گذاری اعتباری بیشتر شبیه یک بازی رمزآلود و ماهرانه‌ی ذهنی می باشد.

برای اینکه مشتریان خود را از خدمت ارائه شده‌ی خود راضی و خشنود نگه دارید، باید آن ها را متقاعد کنید که پایه و بنیان خدمتی که ارائه می‌دهید کاملا برتر و متمایز خواهد بود.

در این روش ابتدا باید قیمت گذاری رُندی داشتی باشید و از تعیین قیمت‌هایی خرد اجتناب نمایید. همچنین تجربه نشان داده است که به عنوان مثال خریداران، قهوه‌ی اصل ارگانیک با قیمت ۲۰ تومان را بهتر از قهوه‌ی معمولی با قیمت ۵٫۷ تومان می‌خرند (قیمت‌ها فقط به عنوان مثال ذکر شده اند) . قیمت رُند شده ظاهری جذاب‌تر و ویژه تری به خدمت شما می دهد.

نتیجه‌ی یک تحقیق در مورد یک کالا یکسان نشان می دهد، تعداد کالا های فروخته شده با قیمت ۴۰ تومان بیشتر از تعداد فروخته شده‌ی همان کالا با قیمت ۳۹٫۷۱ تومان بوده است.

این روش قیمت گذاری برای فریلنسر‌هایی که خدمات خود را برای بازار های برتر و لوکس ارائه می‌دهند، بسیار مناسب می‌باشد.

تمامی این روش‌های قیمت گذاری می‌تواند مناسب و مفید باشد، چون به هر ۲ مورد تعادل و رقابت با سایر فریلنسر‌ها توجه کرده اند.

توجه داشته باشید، قبل از انتخاب هر کدام از روش‌های قیمت گذاری باید نوع و دسته‌ی خدمت خود و همچنین مخارج خود را کاملا مشخص نمایید.

بعد از این کار با در نظر داشتن مزایای هر روش، بهترین روش متناسب با خود را انتخاب نمایید و بهترین کیفیت را به بهترین مشتری با بهترین قیمت ارائه دهید (همیشه سعی کنید بهترین باشید) !

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *