بین فریلنسینگ و کارمندی ، کدام بهتر است؟

پاسخ دادن به این سوال به هیچ عنوان ساده نیست. فریلنسینگ و کارمندی هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. انتخاب بهترین گزینه کاملا به شخصیت و نوع کاری که می‌خواهید انجام بدهید، بستگی دارد.

در گذشته تفاوت‌ میان فریلنسر و مشاور را برای شما روشن کردیم.

بنابراین برای اینکه در تصمیم‌گیری به شما کمک کنیم، در ادامه جنبه‌های مختلف فریلنسینگ و کارمندی را با هم مقایسه می‌کنیم. همچنین اگر به تازگی کسب و کاری را به راه انداخته‌اید، این راهنما می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

امروزه با رشد فریلنسینگ و داغ شدن مقایسه‌ی فریلنسینگ با یک کار ثابت، بسیاری نمی‌توانند تقاوت میان فریلنسینگ و کارمندی را به خوبی درک کنند. به همین خاطر، در ابتدا به تعریفی ساده از این ۲ می‌پردازیم. افرادی که به صورت کارمندی فعالیت می‌کنند، برای یک شرکت به طور تمام وقت و با داشتن قرارداد کار می‌کنند که به طور منظم نیز حقوق خود را دریافت می‌کنند، در شرایطی که در فریلنسینگ رابطه‌ی رئیس و مرئوسی وجود ندارد و فریلنسر‌ها می‌توانند در آن واحد برای چندین مشتری کار ‌کنند.

در ادامه به مقایسه جنبه‌های مختلف و مهم حوزه‌های کاری می‌پردازیم:

انعطاف کاری فریلنسینگ و کارمندی

انعطاف کاری در میان کارمندهای ثابت و قراردادی

نا گفته نماند که امروزه شرکت‌های زیادی در امر تعادل کار با زندگی و تفریح پیشرفت‌هایی داشته‌اند ولی این موضوع هنوز هم برای کارمندان چنگی به دل نمی‌زند و متاسفانه توجه زیادی به آن نمی‌شود.

اغلب کارمندان بیشتر از آنچه در ابتدا و به طور معمول کار می‌کرده‌اند، امروزه کار می‌کنند و از آن‌ها انتظار می‌رود تا خارج ساعات اداری و در بیرون محل کار نیز از طریق ایمیل و یا دستگاه‌های ارتباطی دیگر در دسترس باشند.

در راستای همین موضوع تحقیقاتی انجام شده است که بر خلاف انتظار نشان می‌دهد که کارمندان وقت بیشتری را به خانواده خود اختصاص می‌دهند و بنابراین در جنبه‌های کاری خود دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند توجه کافی به مسائل کاری خود داشته باشند.

انعطاف کاری در میان فریلنسر‌ها

به عنوان یک فریلنسر، عموما انعطاف کاری بیشتری خواهید داشت. شما می‌توانید ساعات کاری خود را تنظیم نمایید و همین طور می‌توانید از میان پروژه‌های ارسالی، پروژه مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین فریلنسر‌ها می‌توانند متناسب با پروژه کاری خود، ساعات کاری خود را افزایش و یا کاهش دهند.

فریلنسر‌ها باید توجه داشته باشند که با وجود ساعات کاری منعطف، تحویل به موقع سفارش خود را فراموش نکنند چون تاخیر در تحویل پروژه می‌تواند نظر منفی خریدار را در پی داشته باشد. نظرات برای فریلنسر‌ها بسیار مهم تلقی می‌شود و از این رو نظرات منفی می‌تواند در جذب مشتری‌های آینده برای فریلنسر تاثیر منفی بگذارد.

در نتیجه اگر فردی هستید که با ساختار شغلی و ساعات کاری روزانه ثابت مشکلی ندارید، شغل کارمندی می‌تواند برای شما مناسب باشد. همچنین اگر به دنبال انعطاف کاری بیشتری هستید و تمایل دارید ساعات کاری متفاوتی را داشته باشید، بی ‌شک فریلنسینگ بهترین انتخاب برای شما می‌باشد.

کنترل کاری فریلنسینگ و کارمندی

کنترل کاری در میان کارمندان

در شرکت‌ها، هر شرکت رئیسی برای خود دارد و کارمندان شرکت طبق گفته‌های او عمل می‌کنند. علاوه بر این‌ها، کارمندان باید طبق قوانین و سیاست‌ها کاری شرکت کار کنند که در بعضی اوقات رعایت این قوانین(چه ثبت شده و یا ثبت نشده) بسیار سخت می‌باشد. بنابراین کنترل کارمندان روی کارشان بسیار کمتر از کنترل فریلنسر‌ها می‌باشد.

البته این موارد در همه جا صدق نمی‌کند و در بعضی شرکت‌ها، رئیس‌ها اختیارات بیشتری را برای کارمندان خود در نظر می‌گیرند که در نتیجه کارمندان کنترل بیشتری روی کار خود خواهند داشت، اما باز هم این کنترل محدودیت‌هایی دارد که در فریلنسینگ دیده نمی‌شود.

کنترل کاری در میان فریلنسر‌ها

در حقیقت، به عنوان یک فریلنسر شما کنترل کاملی روی کار خود خواهید داشت. فریلنسر‌ها انتخاب می‌کنند که چه پروژه‌ای را انجام بدهند و کدام را انجام ندهند.

به عنوان فریلنسر شما برای خود کار می‌کنید و از کسی پیروی نمی‌کنید ولی هر پروژه برای خود خریدار و مشتری دارد که اطلاعات کافی برای شروع کار را به فریلنسر می‌دهد و انتظارات خود را نیز از فریلنسر مطرح می‌کند. همانطور که گفته شد، فریلنسر‌ها در تمامی قسمت‌های مختلف کار بر کار خود کنترل دارند ولی نباید از انتظارات مشتری خود فاصله بگیرد و همیشه سعی کند تا نظر مثبت مشتری را جلب کند.

البته فریلنسر‌ها باید به این موضوع نیز توجه داشته باشند، که در بعضی مواقع باید جنبه‌های مالی را نسبت به کنترل کاری ترجیح دهند تا بتوانند به راحتی مخارج خود را مدیریت کنند.

در نتیجه می توان گفت که کنترل بر جنبه‌های مختلف کار در فریلنسینگ عموما بیشتر از شغل‌های کارمندی می باشد.

 

امنیت شغلی فریلنسینگ و کارمندی

امنیت شغلی در میان کارمندان

شاید مدت‌ها باشد که عبارت امنیت شغلی دیگر از بین رفته است و مانند گذشته امنیت شغلی زیادی در میان کار‌های مختلف دیده نمی‌شود اما به هر حال کارمندان امنیت شغلی بیشتری نسبت به فریلنسر‌ها دارند. کارمندان حقوقی منظم دریافت می‌کنند و اگر بازدهی کاری خوبی از خود نشان بدهند، می توانند همواره روی این حقوق حساب باز کنند. در بعضی مواقع و در حالت خوشبینانه، بعضی از کارفرما‌ها حتی قبل از اخراج مستقیم، به هشدار و یا جریمه‌های پی در پی بسنده می کنند.

امنیت شغلی در میان فریلنسر

فریلنسینگ در بعضی اوقات می تواند بسیار ناپایدار باشد. فریلنسر‌ها ممکن است در یک ماه پروژه‌های زیادی را به اتمام برسانند و زندگی مرفهی داشته باشند و در ماه بعد به سختی حتی یک پروژه را نیز تحویل بگیرند و درآمد کمی داشته باشند. حتی اگر فریلنسری بسیار ماهر و با سابقه‌ی درخشان و با مشتریانی ثابت باشید، ممکن است در یک چشم به هم زدن به هر دلیلی مشتریان وفادار خود را از دست بدهید.

ناگفته نماند فریلنسر‌ها نباید از این موضوع بیش از حد نگران شوند و یا بترسند. در میان کارمندان، افرادی نیز دیده می‌شود که حتی با گرفتن حقوق منظم، به دلیل مقدار کم حقوق نمی‌توانند به شکل خوب و رضایت بخشی زندگی خود را مدیریت کنند. در جبهه‌ی مخالف، فریلنسر می‌تواند در یک لحظه چندین مشتری را جذب کند و در صورت از دست دادن یک مشتری، پروژه‌های مشتریان دیگر را انجام بدهد و از طریق آن‌ها درآمد کسب کند.

به طور کلی، کارمندان شغل‌های پایدار‌تر و ثابت‌تری دارند و کمتر نگران حقوق ماه بعد خود هستند. از این رو اگر فردی هستید که نمی خواهید نگران مخارج آینده خود در زندگی باشید، کارمندی می تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. به طور کلی، فریلنسری بالا و پایین زیادی دارد. به عنوان یک فریلنسر باید به خوبی بتوانید استرس خود را کنترل کنید. همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که فریلنسر می‌تواند چندین مشتری را جذب کند و چندین برابر درآمد را روانه‌ی حساب بانکی خود کند.

فریلنسینگ و کارمندی - انجام میدم

انگیزه کاری فریلنسینگ و کارمندی

انگیزه کاری در میان کارمندان

وقتی شما منحصرا برای یک شرکت کار می‌کنید، موارد مختلفی مطرح می‌شود که می‌توانند محرک‌های مناسبی برای ایجاد انگیزه در کارمندان باشد. کارمندان در آخر سال مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بر اساس همین ارزیابی‌ها مواردی از قبیل پاداش و امتیاز و ارتقا شغلی مطرح می‌شود. این مسئله حتی در بدترین مدیریت‌ها و شرکت‌ها نیز دیده می‌شود. به عنوان مثال اگر شما روزی تاخیر داشته باشید، در آن روز مدیر از دست شما عصبانی می‌شود و اگر این تاخیر‌ها ادامه دار باشد، شاید اخراج شوید. بنابراین همین امر می‌تواند خود باعث انگیزه‌ای برای حضور به موقع در محل کار برای کارمندان باشد.

انگیزه کاری در میان فریلنسر‌ها

به عنوان یک فریلنسر، شما باید برای خود انگیزه ایجاد نمایید. باید برای خود بازاریابی کنید، جذب مشتری نمایید و یا حتی سایتی طراحی کنید(برای این کار می‌توانید از سایر فریلنسر‌ها نیز کمک بگیرید). به طور کلی باید هر کاری که باعث رشد یک فریلنسر می شود را برای خود انجام بدهید. فریلنسر باید به خوبی خود را به مشتری نمایش بدهد و این نکته را در ذهن داشته باشد که کسی به او کمک نمی کند.

در نقش یک فریلنسر، باید هنگام ثبت سفارش از طرف مشتری، به موعد تحویل سفارش خود دقت نمایید و اگر پروژه‌ی سنگینی را قبول کرده‌اید و به طور مثال ۳۰ روز زمان دارید و اگر ۲۹ روز اول را مشغول تفریح بودید، هیچ کس شما را سرزنش و یا اخراج نمی‌کند، اما اگر نتوانید در روز ۳۰ام سفارش را کامل تحویل دهید، عواقب خوبی در انتظار شما نخواهد بود.

در نتیجه، اگر در ایجاد انگیزه در خود توانایی کافی را ندارید، محیط های کاری با ساختاری منظم‌تر و ثابت‌تر برای شما مناسب‌تر خواهد بود. به عنوان یک فریلنسر، باید به خوبی برای خود انگیزه ایجاد کنید، اما زیاد نگران این مورد نباشید، حتی فریلنسر‌های خیلی موفق هم نمی‌توانند به طور کامل انگیزه‌ی بالایی در خود ایجاد کنند.

ارتباطات اجتماعی فریلنسینگ و کارمندی

ارتباطات در میان کارمندان

وقتی برای یک شرکت کار می‌کنید، عموما ارتباطات بیشتری خواهید داشت. کارمندان روزانه با همکاران خود در محیط کار فعالیت خواهند داشت و در تعامل خواهند بود و از این رو می‌توانند از بین این افراد، دوستانی را برای خود انتخاب کنند تا بیشتر با هم در محیط‌های دیگر در ارتباط باشند.

ارتباطات در میان فریلنسر‌ها

به عنوان یک فریلنسر، احتمالا اغلب اوقات کاری را در تنهایی به سر خواهید برد. فریلنسر‌ها بیشتر کار خود را از خانه انجام می‌دهند و حتی ممکن است دفتری برای خود اجاره کنند و کار‌های خود را در دفتر خود انجام دهند، اما معمولا این دفاتر پایدار نخواهند بود و برای ایجاد ارتباط نمی‌توان روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد. در شرایطی دیگر ممکن است فریلنسرها  نیز به طور موقت با یک شرکت کار کنند، البته به خاطر حضور موقتی شان کمتر می‌توانند ارتباط برقرار کنند. نا گفته نماند، امکان برقراری ارتباطات و داشتن تعاملات اجتماعی برای فریلنسر‌ها نیز ممکن است، اما تلاش و فعالیت‌های اجتماعی بیشتری لازم دارد.

در کل، اگر فردی هستید که تمایل دارید افراد زیادی را ببینید و ارتباطات زیادی برقرار نمایید، راجع به فریلنسینگ بیشتر تامل کنید و اگر مانند بسیاری از افراد، درون گرا و خجالتی هستید، فریلنسینگ می‌تواند انتخابی بسیار مناسب با حالت روحی شما باشد.

در مجموع فریلنسینگ و کارمندی هر کدام ویژگی‌ها و مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این مقاله سعی کردیم از نگاه‌های مختلف فریلنسینگ و کارمندی را با هم مقایسه کنیم. انتخاب بهترین گزینه کاملا به خودتان بستگی دارد چون شما بهتر از هرکسی شخصیت و سلایق خود را می‌شناسید. از این رو تصمیم گیری نهایی را به خودتان واگذار می‌کنیم و امیدواریم در این راه به شما کمکی کرده باشیم.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *