تفاوت فریلنسر و مشاور – دیگر اشتباه نخواهید کرد

در گذشته به تفاوت میان فریلنسر و کارآفرین اشاره کردیم و توضیح دادیم که شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند که گاهی اوقات این شباهت‌ها باعث می شود فریلنسینگ و کارآفرینی را به اشتباه یکی فرض کنیم که قطعا تبعات ناخوشایندی را در پی خواهد داشت. حال در این مقاله می‌خواهیم تفاوت فریلنسر و مشاور را برای شما شرح دهیم.

در این مقاله می خواهیم به مقایسه‌ی فریلنسینگ و مشاوره بپردازیم.

بسیاری از افراد تفاوت میان فریلنسر و مشاور را فراموش می‌کنند و این ۲ را با هم اشتباه می‌گیرند به طوری که استفاده‌ی جا به جا و نادرست کلمات مشاوره و فریلنسینگ دیگر موضوعی عجیب نیست و به یک اتفاق عادی و مرسوم تبدیل شده است. اگرچه هر کدام از این کلمات معنا و کاربرد‌های خاص خود را دارند اما این اشتباه رایج را هنوز هم هنگامی که در حال توصیف خدمات ارائه شده‌ی یک پیمانکار هستیم، تکرار می‌کنیم. درک این تفاوت‌ها نقشی بسیار مهم در موضع گیری و موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت.

مشاور کیست؟

مشاور شخصی است که برای ارائه‌ی پیشنهاد یا توصیه‌ای حرفه‌ای در زمینه‌ی مشخصی درآمد کسب می کند. به عنوان مثال یک مشاور در زمینه‌ی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و یا افزایش بهره وری به یک شرکت مشاوره می‌دهد و از این طریق درآمدی به دست خواهد آورد. شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از این مشاوره‌ها بهترین راه را انتخاب کنند و در مسیر موفقیت قدمی به سمت جلو بردارند.

اگر مشاور از ابزار و امکانات مشتری استفاده کند و همچنین در کنار وظیفه‌ی اصلی خود، کار‌های دیگری نیز برای مشتری انجام دهد، در اینگونه مواقع می توان آن مشاور را نوعی کارمند نیز دانست(و یا شاید در آینده به عنوان یک کارمند استخدام شود).

تفاوت فریلنسر و مشاور - انجام میدم

فریلنسر کیست؟

فریلنسر کسی است که به طور مستقل به صورت پروژه‌ای و یا روزانه کار می‌کند و قصد و تمایلی برای داشتن تعهدی بلند مدت مانند یک کارمند را ندارد. فریلنسر باید اطلاعات و موارد لازم برای شروع کار خود را از مشتری بگیرد و تمام سعی خود را بکند تا قبل از موعد تحویل پروژه، سفارش را به بهترین شکل ممکن تکمیل کند. همچنین قبل از شروع کار می‌تواند در مورد زمان تحویل سفارش نیز با مشتری به توافق برسد. به محض تکمیل شدن سفارش و اتمام پروژه رابطه بین فریلنسر و مشتری تا سفارش بعدی قطع می‌شود.

به نکته‌ی کلیدی و طلایی فریلنسینگ توجه داشته باشید، فریلنسر‌ها در ازای زمان کاری و یا پروژه‌ی خود درآمد کسب می‌کنند. زمان شروع و اتمام پروژه، قبل از شروع کار میان فریلنسر و مشتری تعیین شده است. به نوعی می‌توان گفت مهم‌ترین تفاوت فریلنسر و مشاور همین مورد می‌باشد.

به سادگی می توان فریلنسینگ و مشاوره را با یکدیگر اشتباه گرفت! هر دو خدماتی را به افراد و یا شرکت های دیگر ارائه می‌دهند. یک راه جالب برای درک بیشتر تفاوت فریلنسر و مشاور، اشاره به کلمات هم معنی با این ۲ کلمه می‌باشد. کلمات هم معنی با مشاور عبارتند از راهنما و معلم تخصصی و یا توصیف‌گر در حالیکه کلمات هم معنی با فریلنسینگ بیشتر به یک حرفه‌ی خاص اشاره می‌کنند به عنوان مثال طراح لوگو، ویراستار متن، طراح جلد کتاب و حرفه‌های دیگر.

همچنین تفاوت فریلنسر و مشاور را در انتخاب محل کار نیز می‌توان دید به طوری که بیشتر فریلنسر‌ها کار خود را در خانه و یا کافی شاپ انجام می دهند، در شرایطی که بیشتر مشاور‌ها کار خود را خارج از منزل و یا بعضا در شرکت مربوطه انجام می‌دهند.

چرا باید به تفاوت فریلنسر و مشاور دقت کرد؟

وقتی کسی از یک فریلنسر برای انجام یک پروژه استفاده می کند، قصد استفاده از مهارت و خدمت فریلنسر را در کوتاه مدت و با بودجه ای مشخص دارد.

به عنوان مثال در زمینه‌ی طراحی کاتالوگ، به عنوان یک فریلنسر، شما باید موارد لازم برای شروع کار را از مشتری تحویل بگیرید و سپس به طراحی بپردازید. به طور معمول پروژه با استفاده از ابزار و منابع فریلنسر تکمیل می گردد و تقریبا همه‌ی جوانب کار از جمله بهترین روش شروع و تکمیل پروژه و همچنین اعلام موعد تحویل پروژه را کنترل کرده‌ است.

بعد از تکمیل و تحویل پروژه نیز تا پروژه و سفارش بعدی ارتباط فریلنسر با مشتری قطع خواهد شد.

به عنوان یک مشاور، مشتری از شما در مورد یک حرفه‌ی به خصوص، راهنما و برنامه‌ای دقیق می‌خواهد. برای مثال ممکن است به عنوان مشاور استراتژی بازاریابی، مشاوره‌هایی به مشتری خود ارائه دهید. در بسیاری از مواقع، حوزه پروژه، بزرگتر و بزرگتر می شود و ممکن است چندین پروژه‌ی دیگر را در همان توافق کلی نیز در بر بگیرد. برای مثال، یک مشاور بازاریابی علاوه بر فعالیت‌ها و امور معمول خود باید به تحقیق در مورد رقیبان، سازماندهی گروه‌های اصلی، نظارت بر کمپین‌های تبلیغاتی و نوشتن طرح‌های بازاریابی نیز بپردازد. به همین دلیل، مشاور ممکن است به صورت بلند مدت و با تعهدی زمان دار استخدام شرکت مربوطه شود. این نکته دقیقا در نقطه‌ی مخالف، داشتن یک موعد تحویل مشخص در فریلنسینگ می باشد.

شاید بتوان تفاوت فریلنسر و مشاور را به شکل ساده‌تر و خلاصه‌تری نیز بیان کرد. در فریلنسینگ پایه و اساس کار شما پروژه‌ای خواهد بود در شرایطی که در مشاوره ممکن است تعهدی بلند مدت داشته باشید که حتی ممکن است به استخدام دائمی شما نیز منجر شود.

مطمئن باشید که یک مشاور هیچ گونه برتری نسبت به یک فریلنسر ندارد و همین طور بر عکس!

همیشه توجه داشته باشید که ارزش کار شما در کیفیت عملکرد نهایی شما و دستیابی به هدف پروژه نهفته است. همچنین نظم کاری و طبقه بندی کار‌ها تاثیر مهمی در حرفه‌ای نشان دادن شما خواهد داشت که باعث می شود مشتری نظر مثبتی نسبت به شما داشته باشد. هیچ گاه فراموش نکنید که نظرات مثبت مشتریان قبلی تاثیر مستقیمی روی جذب مشتریان در آینده خواهد داشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *