۷ مشخصه‌ی افراد بسیار خلاق

مطمئنا هرکسی می‌تواند خلاقیت خود را پرورش داده و آن را تقویت کند، اما باید بپذیریم که معمولا ایده‌های تازه راحت‌تر به ذهن برخی افراد نسبت به دیگر انسان‌ها خطور می‌کند. ممکن است شما به دنبال کسانی باشید که به کسب‌وکار شما نو‌‌آوری و خلاقیت بیاورند، اما مسئله این است که چگونه می‌توان اینگونه افراد را که ذاتا خلاق هستند را پیدا و استخدام کرد؟


مطالعات جدید نروژی‌ها در این خصوص راه‌حل‌هایی را پیشنهاد می‌کند. Myers Briggs به نقل از تحقیق پروفسور مارتینسن از موسسه‌ی کسب‌و کار نروژ می‌گوید، «انچه که شما واقعا نیاز دارید درجستجوی آن باشید، صفات و ویژگی‌های انگشت‌شماری است که در افراد بسیار خلاق معمولا مشاهده می‌شود».
برای شناسایی این مشخصه‌ها ، مارتینسن گروهی از هنرمندان، موسیقیدان‌ها و خلاقان عرصه‌ی بازاریابی را جمع‌آوری کرد و آن‌ها را با گروهی کنترلی متشکل از مدیران و صاحبان مشاغلی که با خلاقیت کمتری سروکار دارند مقایسه کرد. فکر می‌کنید کدام ویژگی‌های شخصیتی از میان تمایلات هنری نمایانگر شد؟ مارتینسن هفت مشخصه را به عنوان پاشخ این سوال ارائه می‌دهد.

گرایش‌های اجتماعی:

انسان‌های خلاق دارای قوه‌ی تخیل بالا و ایده‌های زیادی هستند. آن‌ها بازیگوش اند و توانایی متعهد بودن به کارهای مختلف و گذار بین واقعیت و توهم را دارند.

نیاز به اصالت:

اینگونه افراد مقاومت زیادی در برابر قوانین و آداب‌ و رسوم از خود نشان می‌دهند. و به علت تمایل برای انجام کارهایی که شخص دیگری نمی‌تواند آن را انجام دهد، معمولا نگرشی سرکشانه و طغیانگر دارند.

انگیزه:

این افراد نیاز مبرمی برای عملی کردن ایده‌های خود دارند. هدف محور اند، دربرابر مشکلات سخت و غیرقابل حل مقاومت می‌کنند و نگرش‌های نوآورانه‌ای دارند.

جاه طلبی:

افراد خلاق تمایل زیادی به نفوذ داشتن، جلب توجه و شناخته شدن در بین دیگران دارند.

انعطاف پذیری:

این افراد قادرند مسائل را از دیدگاه‌های مختلف ببینند و راه‌حلی بهینه برای آن‌ها ارائه کنند.

ثبات عاطفی پایین:

اینگونه افراد تمایل به تجربه‌ی احساسات منفی دارند، نوسانات بیشتری نسبت به مردم عادی در خلق وخوی و حالات عاطفی آن‌ها مشاهده می‌شود و معمولا اعتماد به نفس پایینی دارند.
ضعف در برقراری ارتباطات اجتماعی: معمولا خیلی محتاط و باملاحظه نیستند. سرسخت و کله‌شق بوده و همواره درجستجوی خطاها و نقص‌ها در ایده‌های مختلف و مردم هستند.

هفت ویژگی افراد بسیار خلاق - انجام میدم

 

اگرچه بعضی از این صفات، مثبت (مانند انگیزه) و یا خنثی (مثل گرایش‌های اجتماعی) به نظر می‌رسند، اما ویژگی‌های دیگر همانطور که خودتان متوجه شدید، آن چنان مورد پسند به شمار نمی‌ایند. آیا شما حاضرید که میز کناری شما توسط شخصی با ثبات عاطفی پایین و ضعف در فعالیت‌های اجتماعی اشغال شود؟ احتمالا نه.

 
مارتینسن معتقد است که در میان این ویژگی‌ها باید توازن مناسبی برقرار شود و مینویسد«افراد خلاق همیشه به یک میزان اهل عمل و عملکردگرا نیستند»و معتقد است برای کارفرمایی که به دنبال آوردن خلاقیت به سازمان خود می‌باشد، «هوشمندانه خواهد بود که خصوصیات مثبت و منفی اینگونه انسان‌های خلاق را در کنار هم بگذارد و بررسی کند که کدام بر دیگری ارجحیت دارد».یا به عبارت دیگر خوب به این موضوع فکر کنیم که اندکی خشن و بی ملاحظه بودن، به داشتن منبع جوشانی از ایده‌های نوآورانه می‌ارزد یا نه. بسیاری از کارشناسان هشدار می دهند که اغلب اینگونه نیست. در آخر، باید گفت که بهترین راه پیشنهاد شده در این مورد، استخدام افرادی است که در داشتن خصوصیات ذکر شده و خصوصیات مثبت دیگر توازن خوبی برقرار کرده‌اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *