چگونه در انجام کار‌ها همکاری موثری داشته باشیم؟

گاهی اوقات برای اینکه کارتان به نحو احسن انجام شود، به هنر همیاری و همکاری موثر احتیاج دارید. چه کار شما پروژه‌ای خاص باشد که به همکاری با همکاران و مشتریانتان احتیاج دارد و چه گردآوری گروهی برای پیش بردن کار و رسیدن به یک هدف مشترک، در هر دو صورت همیاری موجب می‌شود تا کار شما بهتر انجام شود.

در اقتصاد امروز، هر چه مشاغل بیشتری به صورت دورکاری و از راه دور انجام می‌شوند، مهارت همیاری اهمیت بیشتری می‌یابد. برای مثال،اگر شما طراح وبی هستید که از «انجام میدم» برای نمایش دادن خدمات خود استفاده می‌کنید، احتمالا مجبور می‌شوید تا از راه دور با یک نویسنده‌ی آگهی های تبلیغاتی و یک توسعه دهنده‌وب همکاری کنید تا سفارش را برای مشتریانتان انجام دهید.

حالا اصلا همیاری چیست؟ در واقع، همیاری نگاه کردن به خودتان به عنوان عضوی از یک گروه است. در ادامه چند راهکار برای کمک به شکل گیری همکاری موثر می‌آوریم تا بتوانید به کمک آن کار های خود را انجام دهید.

همیشه با گروه در یک جهت باشید

شما تنها زمانی می‌توانید کار خود را با همکاری پیش ببرید که همه ی اعضای گروه در یک جهت و دارای اهداف مشترکی باشند. اگر شما همراه با دیگران در حال کار کردن برای هدف مشترکی باشید، اما هرکس وقت خود را صرف انجام پروژه‌های مربوط به خود کند، هیچ چیز جلو نخواهد رفت چرا که هرکس سرش جای دیگری گرم است.

در عوض، برگزاری جلسه ای با هرکس برای آگاهی یافتن از اینکه دقیقا چه چیزی، توسط چه کسی و در چه زمانی باید انجام شود، بسیار مفید است. اینطور است که شما می‌توانید تمام کسانی که با آن ها همکاری دارید را هم‌جهت کنید. این مسئله هم برای هدف های کوتاه‌مدت و هم برای هدف های ‌بلند‌مدت صحت دارد.

از تکنولوژی نهایت استفاده را ببرید

شما حتما باید از تکنولوژی بی‌نظیری که این روز‌ها در همه جا یافت می‌شود، استفاده کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا سازمان‌یافته تر، کارآمد تر و در نهایت پربازده تر باشید. با وجود امکانات بی‌نظیر این ابزار ها چطور می‌توانید از آن ها استفاده نکنید؟

وقتی شما از ابزارهای جدید برای کار بر روی پروژه های مشترک با هم گروهی هایتان استفاده می‌کنید، همکاری یکپارچه می‌شود. ابزار های زیادی هستند که شما می‌توانید برای بهبود همکاریتان از آن ها استفاده کنید:

  • Google Docs: این مجموعه ی اداری رایگان و تحت وب به شما این امکان را می‌دهد تا فایل های ورد و اکسل را به اشتراک گذاشته و آن ها را ویرایش کنید.
  • Evernote: این برنامه مجموعه‌ای از خدمات و نرم‌افزارهاست که به منظور آرشیو کردن و یادداشت برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • Timebridge: عده ی کمتری ممکن است اسم این ابزار را شنیده باشند، اما این یکی هم از دو ابزار معرفی شده‌ی دیگر کم اهمیت تر نیست. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد تا روزهای آزاد در تقویم خود را به اشتراک بگذارید، برای ملاقات ها و جلسات زمان مشخصی را تعیین کنید و شمارش معکوسی برای جلسات برای هرکسی که با آن همکاری دارید قرار دهید.
  • پنل ارتباطی «انجام میدم» : این پنل مخصوص فروشندگان و خریداران عضو «انجام میدم» بوده و تمامی تبادلات بین خریدار و فروشنده از قیبل تبادل پیام، عکس، فیلم و هر نوع فایل دیگری را پشتیبانی می‌کند.

بر روی ارتباطات واضح و روشن تاکید داشته باشید.

در بطن هر رابطه ی موفق و رضایت‌بخشی همواره ارتباطات برجسته ای قرار دارد. نه، ما اینجا در مورد رابطه های شخصی صحبت نمی‌کنیم، بلکه منظور ما رابطه های کاری است. وقتی شما با کسانی که با آن ها همکاری دارید رابطه ی خوبی برقرار می‌کنید، کارتان را بسیار کارآمد‌تر از آن چه که تصور می‌کردید پیش خواهید برد.

برای تازه‌کارها در هنگام کار با دیگران، ارتباطات باید تساوی بین تعاملات باشد. این کار باعث می‌شود که تعادل برقرار شود، کسی احساس نکند که از جمع دور مانده و یا برعکس احساس کند که تمام زحمات بر دوش اوست. همچنین مهم است که تمام اعضای گروهی که با هم همکاری می‌کنند، به صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند چرا که باعث ایجاد پیوستگی بیشتری در میان اعضا می‌شود.

هنگام کار کردن در یک گروه، شما باید همراه با بیان نظرات خود، نظرات و ایده های دیگران را هم در نظر بگیرید. ارتباطات مطلوب کل فرآیند انجام کار را روان تر می‌کند.

کار خودتان را با همکاری موثر پیش ببرید.

همکاری می‌تواند در شکل های زیادی ظاهر شود، می‌تواند به صورت کار کردن با افراد حرفه ای دیگر بر روی پروژه ای مشترک باشد، یا کارکردن با مشتریانی که به اطلاعات آن ها به عنوان ورودی احتیاج دارید و یا کار کردن به عنوان عضوی از یک گروه متعهد که به سمت هدفی معین قدم بر می‌دارد. هدف این همکاری هرچیزی که باشد، شما می‌توانید کار خود را با استفاده از استراتژی های درست، بهتر انجام دهید.

این استراتژی ها شامل کارهایی از قبیل اطمینان حاصل کردن از اینکه هر کس نقش معینی دارد و به سمت هدف واحدی حرکت می‌کند، استفاده از تکنولوژی برای آسان تر کردن همکاری و برقراری ارتباط مطلوب در حین همکاری است.

در آخر، همکاری باید شما را به تکمیل وظایف نزدیک کند، نه اینکه باعث ایجاد ناسازگاری ها بشود.

یک نظر برای “چگونه در انجام کار‌ها همکاری موثری داشته باشیم؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *