کار در منزل؛ چه خوبی‌هایی دارد و برای چه افرادی مناسب است؟ (قسمت سوم)

در قسمت‌های اول و دوم این مجموعه نکاتی راجع به کار در منزل، معایب و مزایای آن برایتان آوردیم، حال به سراغ ادامه‌ی مطلب می‌رویم:

فرزندان و کار در منزل توسط والدین

اگر فرزندان کوچکی دارید، ممکن است کار در خانه را در کنار مراقبت از آنان تصور نمایید، اگرچه برخی از اینگونه مشاغل این شرایط را فراهم می‌آورند که بتوان در کنار فرزندان به فعالیت پرداخت اما اکثریت آن‌ها این شرایط را ندارند. کار در خانه بدین معنا نمی‌باشد که هر زمان که دلتان بخواهد آغاز به کار نمایید، بلکه باید مدت زمان معینی را به کار اختصاص دهید.
اگر فرزندان به سن مدرسه برسند شرایط مساعدتر خواهد شد. برای راحتی و نظم هر چه بیشتر در کارها، برای خود و بچه‌ها برنامه تهیه نمایید. برنامه باید شامل کارهایی که برای شغل‌‌تان بایستی انجام شود، کارهای خانه و زمان مختص کودکان باشد. حتی می‌توان از کودکان در انجام کارهای خانه کمک گرفت.
اجازه ندهید دوستان، اقوام یا همسایگان تصورشان بر این باشد چون در خانه حضور دارید پس وقتتان آزاد است. آنان را متوجه سازید که «مشغول کار کردن» می‌باشید. مورد مشابه در خصوص تماس های فردی نیز صدق می‌کند. به وسیله Caller ID شماره‌ها را بررسی نموده و تماس‌های شخصی را به وقت آزاد و مناسب‌تری موکول نمایید.
کودکان خود را نیز آگاه سازید که اگرچه در خانه حضور دارید، اما مشغول انجام کارهایی برای خارج از خانه می‌باشید و تنها محیط کاری خود را تغییر داده‌اید. در مقابل نباید بیش از حد از کودکان توقع و انتظار داشته باشید. در هر حال آنان بچه‌اند. نباید فقط به این دلیل که مشغول کار هستید از آنان توقع سکوت و رفتار مناسب داشت.
در صورتی که سر و صدا برایتان مشکل‌ساز است، محل کارتان را دورتر از محل سر و صدا انتخاب کنید. چنانچه فرزندانتان به علت سن بسیار کم نیاز به مراقبت دائم دارند، شرایط را بیش از این نمی‌توان تغییر داد بهتر است کارتان را با شرایط موجود تطبیق دهید.

 

کار در منزل 3- انجام میدم

فضای دفتر کار

قطعاً داشتن فضایی که بتوان به طور موثر و مفید در آن به فعالیت پرداخت، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. البته لازم نیست که هزینه‌ی گزافی صرف درست کردن دفتر کاری با تمام جزییات نمایید. یک اتاق خالی گزینه مناسبی برای این کار خواهد بود. اما اگر اتاق خالی در اختیار ندارید، گوشه‌ی اتاق یا آشپزخانه یا میز ناهارخوری هم گزینه‌های مناسبی می‌باشند. از میزان نوررسانی مناسب محل انتخابی اطمینان حاصل نمایید.
بنابر تجربه‌ی شخصی بهتر است تمام وقت از لپ تاپ استفاده نکنید، اگرچه فضای کمی را اشغال می‌کند. لپ‌تاپ‌ها برای این منظور طراحی نشده‌اند، بهتر است فضایی برای نصب میز و کامپیوتری بر روی آن، در نظر گرفته شود. لپ تاپ خود را برای مواقع ضروری و هنگام مسافرت نگه دارید. برای مبلمان دفتر کار خود نیز می‌توانید از مغازه‌هایی که اجناس دست دوم دارند کمک بگیرید.

تجهیزات و وسایل مورد نیاز

تجهیزات و وسایل مورد نیاز به نوع و نحوه‌ی شغل انتخابی بستگی خواهد داشت، اما دفتر کار معمولی شرایط و ویژگی‌های ذیل را نیاز دارد:
• دو خط تلفن- یک خط تلفن شخصی و یک خط کاری (شامل صوتی و قابلیت فکس)
• اینترنت پر سرعت
• دستگاه پرینتر
• دستگاه فکس
• منشی تلفنی
• دستگاه سی دی خوان

کار در خانه پیشنهادی است برای آن دسته‌ از افراد که خواهان یا نیازمند شغل می‌باشند، از طرف دیگر نمی‌توانند یا نمی‌خواهند خانه را برای کار ترک نمایند. اگرچه یافتن شرایط و موقعیت مناسب کار در خانه چندان ساده و آسان به نظر نمی‌رسد، اما همانند سایر مباحث و کارها نیازمند پشتکار و استقامت می‌باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *