فریلنس؛ سبک جدید اشتغال و یک راهکار اثربخش برای بهبود وضعیت اشتغال

در این نوشتار، به بیان اعداد و ارقام، و آمار و روندهای گذشته و جاری در کشور آمریکا می‌پردازیم. این موضوع از آن جهت برای بهبود وضعیت اشتغال کشور اهمیت دارد و باید مورد توجه مسئولین و همچنین افراد جویای کار قرار گیرد که شرایط زیرساختی و فرهنگی در ایران برای گسترش رویکرد فریلنسینگ بیش از هر زمان دیگر مهیاست. از اهم این شرایط به طور کلی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • گسترش دسترسی به فناوری‌های اینترنت پرسرعت و موبایل
  • تنوع طلبی و اهمیت یافتن انعطاف در شغل
  • نیاز کارفرمایان به کاهش هزینه‌ها
  • نیاز افراد دارای مهارت به کار بیشتر و کسب درآمد بیشتر

لذا با توجه به بحران موجود در وضعیت اشتغال در کشور و نیاز به به‌کارگیری ابزارهای مختلف جهت برون‌رفت از این اوضاع، به نظر می‌رسد که ترویج این سبک جدید اشتغال، نه تنها برای جامعه سودمند که حتی یک الزام برای آن خواهد بود.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه‌های هاروارد و پرینستون در بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که استخدام فریلنسر در آمریکا مطلوبیت بالایی به دست آورده و سهم حضور آمریکایی‌ها در «شغل‌های جایگزین» از ۱۰٫۷ درصد به ۱۵٫۸ درصد افزایش پیدا کرده است. «شغل‌های جایگزین» به شغل‌های موقتی گفته می‌شود که در آن افراد به صورت پیمانکارانی مستقل فعالیت می‌کنند و یا در پروژه‌ای به طور موقت کمک می‌کنند تا پروژه به هدف معین خود برسد. امروزه بسیاری از آمریکایی‌ها به خاطر آزادی، انعطاف پذیری و راحتی بیشتر «کار جایگزین» و یا همان «فریلنسینگ» را به عنوان مسیر شغلی حرفه‌ای خود انتخاب می‌کنند.

جالب است بدانید ۹۴ درصد از فرصت‌های شغلی جدیدی که در دهه‌ی اخیر در آمریکا ایجاد شده‌اند، در قالب فریلنسینگ بوده‌اند که علت آن در بیش از ۶۰ درصد موارد به افزایش تعداد پیمانکاران مستقل، فریلنسر‌ها و کارکنان قراردادی شرکت‌های مختلف برمی‌گردد. شاید باور این واقعیت برایتان سخت باشد که تقریبا هیچ کدام از ۱۰ میلیون شغل ایجاد شده در آمریکا از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ از میان شغل‌های تمام وقت سنتی نبوده‌اند. این در حالی است که رشد در زمینه‌ی فریلنسینگ در میان سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ نزدیک به صفر بوده است ولی رشد یکباره‌ی آن حتی مشاور امور اقتصادی کاخ سفید را نیز شگفت زده کرده است.

 

رشد فریلنسینگ در آمریکا - انجام میدم

 

تقریبا در تمامی آمارهای موجود، نرخ کارهای تمام وقت سنتی، یک نزول واقعی را تجربه می‌کند. تمامی این آمارها نشان می‌دهند که کار‌های تمام وقت مرسوم در آخرین سال‌های اقتدار خود به سر می‌برد. ممکن است این تغییرات بسته به اینکه چه کاری را مد نظر دارید برای شما خوب یا بد تلقی شود، اما به هر حال باید این نکته را نیز در نظر گرفت که فریلنسینگ آمده است که بماند. درست همانطور که اقتصاد در حال تغییر می‌باشد، سازمان‌ها و ادارات نیز باید به نحوی تغییر کنند تا فریلنسر ها و کارمندان مستقل را بیشتر مورد حمایت خود قرار دهند.

 

بیشتر فریلنسر ها کار خود را با میل باطنی خود انتخاب کرده‌اند و از آن راضی هستند و دلشان برای دوران استخدام تمام وقت سنتی تنگ نشده است!

  • ۶۳ درصد فریلنسر‌ها در انتخاب کار خود، سلایق و علایق شخصی خود را نسبت به نیاز خود در اولویت بالاتری قرار داده‌اند، این عدد در مقایسه با سال ۲۰۱۴ با پیشرفت ۱۰ درصدی همراه بوده است.
  • در واقع، فریلنسرهای تمام‌وقت به شدت از کار خود راضی هستند و حس خوبی نسبت به آن دارند. افراد فریلنسر نسبت به غیر فریلنسرها بیشتر احساس احترام و قدرت می‌کنند و همچنین برای شروع یک روز کاری جدید میل و رغبت بیشتری دارند.
  • در مقایسه با استخدامی‌های سنتی، ۷۹ درصد از فریلنسرها اعتقاد دارند که فریلنسری انتخابی بهتر است، نیمی از آنان، فریلنسری را با هیچ اندازه پولی عوض نمی‌کنند تا خود را مشغول کار‌های ثابت کنند. علاوه بر این‌ها، تعداد زیادی از فریلنسرها که از کار تمام وقت خود بیرون آمده‌اند، معتقدند در طول ۱ سال، در مقایسه با شغل ثابت قبلی خود درآمد بیشتری نیز کسب کرده‌اند.
  • برای آن دسته از افرادی که از رفتن به دفتر محل کار بدشان می‌آید که از بین آن‌ها می‌توان به وکیل ها و طراحان گرافیکی اشاره کرد، فریلنسری می‌تواند یک راهکار ایده‌آل باشد.
  • براساس گفته‌ها، فریلنسرهای تمام وقت در هفته کمتر از ۴۰ ساعت کار می‌کنند (به طور میانگین ۳۶ ساعت در هفته) که اکثر آنان از میزان کار و فشار کاری خود راضی هستند.

 

چرا ۵۵ میلیون؟ انعطاف کاری، آزادی و تکنولوژی علل اصلی این پیشرفت در فریلنسینگ هستند

  • برای فریلنسرهای تمام‌وقت، بزرگترین دلیلی که فریلنسری را انتخاب کرده‌اند انعطاف و آزادی کاری می‌باشد و برای فریلنسرها پاره‌وقت، فرصت کسب درآمد بیشتر بسیار وسوسه‌انگیز بوده است.
  • ۷۳ درصد فریلنسرها بر این باورند که تکنولوژی، پیدا کردن کار فریلنسری را راحت‌تر کرده است، این عدد نسبت به سال ۲۰۱۴ به میزان ۴ درصد افزایش یافته است. طبق گفته‌ی ۶۶ درصد از فریلنسرها، میزان کاری که آن‌ها به طور آنلاین قبول می‌کنند، افزایش چشمگیری داشته است.

 

جذابیت ها و دافعه های فریلنسینگ - انجام میدم

 

فریلنسرها در آمریکا تقریبا ۱ میلیارد دلار کسب درآمد داشته‌اند

از بسیاری از جنبه‌ها چشم‌اندازی روشن در انتظار فریلنسرهاست. طبق آماری که قبلا به آن اشاره کردیم، طبق گفته‌ی ۶۳ درصد از فریلنسرها در سال گذشته، آن‌ها برای شروع فریلنسینگ، سلیقه و انتخاب خود را نسبت به نیاز خود در اولویت قرار می‌دهند که ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ رشد داشته است. در واقع نسبت به ۲ سال قبل، ۲ میلیون نفر جدید در آمریکا مشغول فریلنسینگ شده‌اند، این آمارها نشان می‌دهند که چگونه اقتصاد در حال دگرگون شدن می‌باشد. در این میان نباید از نقش رشد تکنولوژی و تسهیل کار برای فریلنسرها نیز چشم‌پوشی کرد.

افراد با فریلنسینگ توانسته‌اند آزادی شغلی بیشتری داشته باشند، ساعات کاری کمتری داشته باشند و شاید از همه مهم‌تر درآمد بیشتری نیز کسب کنند به طوری که فریلنسر‌هایی که قبلا به عنوان کارمند ثابت قراردادی مشغول به کار بوده‌اند، بر این باورند که درآمد آنان در ۱ سال در مقایسه با کار ثابت بیشتر نیز شده است. فریلنسرها در سال گذشته تقریبا ۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند که نقش بزرگی در اقتصاد آمریکا داشته‌اند.

 

طبق گفته‌ی ۷۹ درصد فریلنسرها در آمریکا، فریلنسری بهتر از کار ثابت قراردادی است

همان‌طور که کسب‌وکارها و کارمندان استقبال بیشتری از فریلنسینگ می‌کنند، استقبال و رضایت شغلی از فریلنسری نیز افزایش یافته است به طوری که حدود ۶۰ درصد از فریلنسر‌ها معتقدند که هم‌اکنون انتخاب آنان بیشتر مورد تایید و تشویق دیگران قرار می‌گیرد.

 

این روزها، کسب‌و‌کارها بیشتر و بیشتر به برون‌سپاری کارها متکی شده‌اند و از بازارکار درخشان تقاضا‌محور و موقتی استقبال ویژه‌ای می‌کنند. همه‌ی این‌ها باعث شده تا شغل‌های آمریکایی به سرعت دچار تغییر شوند، چه خوب باشد و یا بد، این روز‌ها آخرین روزهای تسلط شغل‌های تمام‌وقت سنتی هستند و نقش و قدرت فریلنسینگ در این میان انکارناپذیر است.

 

منبع: qz.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *