تفاوت فریلنسر و کارآفرین – شما کدام هستید؟؟ آیا مطمئنید؟!

ابتدا ببینیم تعریفمان از فریلنسر چیست؟

برای این که وارد بحث تفاوت فریلنسر و کارآفرین شویم، ابتدا تعریفی از فریلنسر ارائه می‌کنیم. فریلنسر کسی است که برای کاری که به صورت پروژه‌ای و موقت انجام داده است، دستمزد دریافت می‌کند. ممکن است این دستمزد بر اساس میزان ساعت کاری یا پروژه‌ای و یا به شکل‌های مختلف دیگری پرداخت شود. فریلنسر‌ها در زمینه‌های مختلفی از جمله تولید محتوا، ترجمه، طراحی، مشاوره و بسیاری از زمینه‌های دیگر فعالیت می‌کنند. فریلنسینگ آسان‌‌ترین راه ممکن برای شروع کسب و کار شخصی می‌باشد.

 

اما کارآفرین چه می‌کند؟

کارآفرینان با استفاده از پول و سرمایه (ترجیحا از سرمایه‌ی فردی دیگر) برای ساخت کسب و کاری بزرگتر از خود استفاده می‌کنند. یک کارآفرین ممکن است حتی در زمان خواب نیز درآمد کسب کند. کارآفرینان روی رشد و مقیاس کسب و کاری که راه‌اندازی کرده‌اند متمرکز هستند؛ هر چه این رشد بیشتر باشد، برای آنان بهتر است.

 

اهداف و رویکردهای فریلنسرها و کارآفرینان

به طور خلاصه و با زبانی ساده‌؛

 فریلنسر به سختی کار می‌کند تا درآمد کسب کند ولی کارآفرین به سختی کار می‌کند تا سیستم و کسب و کاری را راه بیاندازد که بتواند از طریق آن درآمد کسب کند.

هدف از فریلنسینگ داشتن شغلی ثابت بدون رئیس می‌باشد. در فریلنسینگ باید به خوبی کار کنید تا درخواست‌های پروژه برای شما افزایش یابد. به این صورت هم حقوق شما بیشتر خواهد شد و هم کیفیت کاری شما افزایش چشم گیری خواهد داشت.

هدف از کارآفرینی به دست آوردن مقدار زیادی پول از طریق واگذاری کسب و کار ایجاد شده و یا ساخت یک سیستم پر بازده دراز مدت با کمترین میزان خطر می‌باشد. در واقع کارآفرین، سیستمی می‌سازد تا موقعیت‌های کسب درآمد از طریق آن برای او ایجاد شود.

 

تلاقی ذهنیت کارآفرینی و فریلنسینگ

گاهی اوقات بعضی از فریلنسرها ذهنیت کارآفرینی نیز پیدا می‌کنند به طوری که ممکن است برای انجام پروژه‌هایی از دیگر فریلنسر‌ها نیز کمک بگیرند. توجه داشته باشید که میان فریلنسینگ و مدیریت فریلنسر‌ها برای کسب درآمد تفاوت زیادی وجود دارد و فریلنسر‌ها باید به این تفاوت توجه زیادی داشته باشند تا موفق شوند. به عنوان مثال ممکن است در زمینه‌ی مدیریت فریلنسر‌ها و پذیرش بهترین پروژه‌ها با مشکل مواجه شوید و به این ترتیب از نظر مالی نیز با سختی‌هایی رو به رو خواهید شد.

اگر سرمایه‌گذاران متوجه شوند شما کارآفرینی با ذهنیت فریلنسری هستید به خوبی روی شما سرمایه گذاری نخواهند کرد.

ناگفته نماند که در مسیر کارآفرینی، فریلنسینگ گام مهمی به حساب می‌آید. شما به عنوان یک کارآفرین باید یاد بگیرید که چگونه با مشتری‌های خود برخورد کنید و یا چگونه آن‌ها را برای پرداخت بیشتر مجاب کنید. همچنین نکات زیادی در مورد بازار فروش نیز یاد خواهید گرفت که می‌توانید بر اساس آن‌ها مهارت خود را بالا ببرید. در کل فریلنسینگ انتخابی فوق العاده می‌باشد چون می‌توانید از آن در زمینه‌های گوناگون و برای رسیدن به اهداف مختلفی استفاده کنید.

اگر خود را یک کارآفرین می‌دانید، برای رسیدن به موفقیت نباید تنها به نیرو و کار خود اتکا کنید، شاید بتوانید بخشی از کار را خود به عهده بگیرید ولی توجه داشته باشید نیرو و مهارت شما تمام‌شدنی و محدود می‌باشد.

اگر کاری را شروع کرده‌اید که فقط خودتان می‌توانید آن را انجام دهید، درواقع کسب‌وکاری راه نیانداخته‌اید بلکه فقط خود را استخدام کرده‌اید (و احتمالا درآمد کافی نیز نخواهید داشت).

دوراهی موجود بین فریلنسینگ و کارآفرینی همیشه وجود داشته است. امروزه فریلسنر‌ها با پیشرفت تکنولوژی قدرت بیشتری پیدا کرده‌اند. نکته اینجاست که شما با تلاش بیشتر نمی‌توانید این ۲ راهی را حل کنید. شما خودتان باید برای خود تصمیم بگیرید. باز هم به کلمه‌ی «خود» دقت کنید. شما می‌توانید از مهارت‌ها و دانش‌های خود استفاده کنید تا درآمد به دست بیاورید و یا می‌توانید مانند بنیان‌گذاران کسب‌وکارهایی نظیر «انجام میدم»، افرادی را گرد هم آورید تا هم خود درآمد داشته باشید و هم آنها بتوانند از طریق کسب و کار شما، درآمد کسب کنند.

 

به سادگی می‌توانید این مشکل و دوراهی بین فریلنسینگ و کارآفرینی را از راه خود بردارید

اگر فریلنسر هستید، به فریلنسینگ بپردازید. به دنبال بهترین روش برای ارائه‌ی کار در زمینه‌ی فعالیت خود باشید. در فریلنسینگ نباید به خاطر زمان کم، کنترل خود را از دست بدهید. از اصلاح کار قبلی خود نترسید، از درخواست‌های اصلاح مکرر مشتری عصبی نشوید و بیشتر روی کیفیت کاری خود و نیاز‌های بازار توجه کنید تا شهرت بیشتری به دست بیاورید و بیشتر دیده شوید.

به زبانی ساده‌تر و گویا‌تر، فریلنسر در مقابل زمان خود، دستمزد خواهد داشت (اگرچه این دستمزد می‌تواند به مراتب بیشتر از حقوق شغل‌های سنتی با شیوه‌ی کاری قدیمی باشد).

اگر کارآفرین هستید، خودتان را استخدام نکنید! کسب و کاری را راه بیاندازید تا کار کند. این کسب‌وکار باید با حضور و یا بدون حضور شما، رشد کند. شاید این مورد به نفع خود شما نباشد ولی قطعا به نفع حساب بانکی شما خواهد بود. کارآفرینان وابسته به سیستم‌ها، اتوماسیون‌ها و همین‌طور کارمندان خود هستند. کسب‌وکاری که کارآفرین راه انداخته‌ است باید بتواند بدون دخالت مستقیم او به خوبی کار کند.

سوال کلیدی اینجاست که: «اگر خود از کسب و کار بیرون بیایید، آیا باز هم کسب و کار شما به خوبی فعالیت خواهد کرد یا خیر؟» اگر جواب شما بله است، شما کارآفرین هستید. اگر بتوانید جنب و جوش و فعالیت کسب و کار خود را همواره افزایش دهید و خودتان درگیر فعالیت‌های روزمره‌ برای سرپا نگه داشتن آن نشوید، شما یک کارآفرین فوق العاده هستید.

ممکن است بتوانید کلاه‌های خود را عوض کنید و یا در کنار فعالیت روزمره خود، پروژه‌های جداگانه‌ای نیز قبول کنید و یا شغل دوم داشته باشید اما توجه داشته باشید، همزمان نمی‌توان از ۲ کلاه در معانی واقعی‌شان استفاده کرد. بنابراین نمی‌توان همزمان هم فریلنسر خوب و موفقی بود و هم کارآفرینی فوق العاده.

برای موفقیت هر چه بیشتر شما توصیه می‌کنیم، یکی را انتخاب کنید. فریلنسری یا کارآفرینی؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *