مقایسه طراحی گرافیکی و طراحی UI و طراحی UX ، کدام مناسب شماست؟

روزی روزگاری وقتی حرفی از طراحی می‌شد، ذهن اکثر افراد به سمت طراحی گرافیکی می‌رفت و به نوعی اکثر مردم انحصارا طراحی را طراحی گرافیکی می‌دانستند. در دنیای مدرن امروزی که عرصه‌های دیجیتال بسیار فراگیر و محبوب است، تعریف طراحی کاملا دچار دگرگونی شده است. طراحی‌های جدید مانند طراحی UI و UX به انواع طراحی اضافه شده است که باعث شده تفاوت میان انواع مختلف طراحی برای بسیاری از افراد گیج کننده و گنگ شده است. برای همین می‌خواهیم به مقایسه طراحی گرافیکی و طراحی UI و طراحی UX بپردازیم.

در اینجا می‌خواهیم  تفاوت‌های اصلی ۳ نوع طراحی رایج را مرور کنیم و قصد داریم تفاوت‌ها، شباهت‌ها، معنا و ارتباط طراحی گرافیکی، طراحی UI و طراحی UX با یکدیگر را شرح دهیم.

طراحی گرافیکی

یقینا، تمامی طراحی‌های بصری با طراحی گرافیکی شروع می‌شود. هنر تصمیم گیری شماست که مشخص می‌کند موارد چگونه به نظر بیایند و چه ظاهری داشته باشد. طراحان گرافیکی رنگ و فونت‌ها را انتخاب می‌کنند، همچنین در طرح‌ها، عناصر و المان‌های مختلف(از جمله عکس و نوشته) را کنار هم قرار می‌دهند. کاربرد این نوع طراحی را هم می‌توان در دنیای آنلاین مانند طراحی بنر برای سایت‌ها و هم برای موارد چاپی مانند طراحی جلد دید. در این گونه طراحی، یک المان یا عنصر به طور مکرر در طرح‌ها استفاده نمی‌‌شود. در واقع عناصر و المان‌ها در طراحی گرافیکی به شدت پویا و غیر مرتبط می‌باشند.

سفارش‌های مربوط به طراحی گرافیکی به شدت در حال رشد هستند، به طوری که نرخ سفارش طراحی گرافیک در سال گذشته ۷ درصد رشد داشته است. همچنین جالب است بدانید، دستمزد‌ها در این زمینه نیز بسیار رقابتی می باشد.

به طور خلاصه و ساده می‌توان گفت که طراحی گرافیکی حول حوزه‌ی نحوه‌ی دیده شدن اشیا و موارد مختلف تعریف می‌شود.

مقایسه طراحی گرافیکی و طراحی UI و طراحی UX - انجام میدم
عکس های پویا حتی اگر با استفاده از وسایل دیجیتال و برای دنیای دیجیتال نیز طراحی شده باشند، طراحی گرافیکی به حساب می‌آیند.

طراحی UI

در مقابل طراحی گرافیکی، طراحی رابط کاربری یا همان طراحی UI به طراحی‌های المان‌های مرتبط به هم مربوط می‌شود. امروزه طراحی UI به شدت در طراحی‌های دیجیتال کاربرد دارد، به طوری که هر روزه نمونه‌های بسیاری از طراحی رابط کاربری را در رایانه، تبلت و یا تلفن‌های هوشمند می‌بینیم.

عناصر به هم مرتبط مانند منو‌های کشویی(drop-down)، فیلد‌های مختلف یک فرم، عناصر قابل کلیک، انیمیشن‌ها، دکمه‌های طراحی شده و بسیاری دیگر از ابزار‌های مهم و ضروری طراحان UI در سرتاسر جهان به حساب می‌آیند.

بنابراین می‌توان از این بخش دریافت که معنای طراحی UI بر پایه و توسعه معنا و مفهوم طراحی گرافیکی می‌باشد. به طور خلاصه، طراحی UI به استفاده از عناصر مختلف و ارتباط آن‌ها با نحوه نمایش آن‌ها مربوط می‌شود.

مقایسه طراحی گرافیکی و طراحی UI و طراحی UX - انجام میدم
عکس‌هایی که به نوعی حاوی شکل‌های گوناگونی از ارتباط و تعامل هستند نیز UI به حساب می‌آیند حتی اگر حاصل ترکیب کردن عکس‌های مختلف با هم باشند.

طراحی UX

بالاخره به طراحی UX و یا طراحی تجربه کاربری رسیدیم. طراحی UX( تجربه کاربری) با طراحی UI( رابط کاربری) و طراحی گرافیکی تفاوتی مهم دارد. در طراحی UX به منطق و ساختار عناصری که می‌بینید و با آن تعامل خواهید داشت، پرداخته می‌شود. ۲ فاز اصلی و کاملا جدا در طراحی UX وجود دارد:

  • تحقیق
  • اعتبار سنجی

در  فاز تحقیق، طراحان UX از ابزار‌ها و روش‌های مختلفی برای درک بهتر قصد و نیت کاربر استفاده می‌کنند. بررسی‌های رقابتی، نقد و نظرات کاربران، خلق شخصیت، طراحی سلسله مراتبی اطلاعات(wireframing)، بررسی‌های ابتکاری و انتقال جریان ممکن است همگی در طراحی UX مورد استفاده قرار بگیرند.

بعد از اینکه محصول ارائه شد، فاز اعتبار سنجی شروع می شود. در این مرحله، طراحان UX  برای سنجش قابل استفاده بودن یا غیر قابل استفاده بودن بررسی‌هایی انجام می دهند و سپس امتیاز‌هایی را در نظر می‌گیرند تا مشخص شود که آیا محصول تولید شده نتیجه ی مطلوبی را ارائه می‌دهد یا خیر. اگر نتیجه‌ی بررسی مطلوب نباشد، اصلاحیه‌ها و بررسی‌های مجدد دیگری طبق اطلاعات به دست آمده از کاربر انجام می‌شود تا نتیجه‌ای به مراتب بهتر و موثرتری به دست آید. هر چه زود‌تر بتوانید موانعی که کارایی محصول را کاهش می دهند را شناسایی کنید، از هزینه‌های بیشتر طراحی و بررسی‌های مجدد بیشتر پیشگیری خواهید کرد.

مقایسه طراحی گرافیکی و طراحی UI و طراحی UX - انجام میدم
عوامل و المان‌های مختلفی در طراحی UX مورد استفاده قرار می گیرد ولی طراحی نحوه قرارگیری سلسله مراتبی اطلاعات یا همان wireframing یکی از مهمترین عناصر طراحی UX می‌باشد.

کدام نوع طراحی برای شما مناسب است؟

در شرایطی که طراحان و فریلنسر های مختلفی در زمینه‌های متفاوت فعالیت می‌کنند، اما برای مقایسه طراحی گرافیکی و طراحی UI و طراحی UX از لحاظ میزان سفارش می‌توان گفت که بدون شک در حال حاضر، سفارش‌های طراحان UI/UX به مراتب بیشتر از سفارش‌های مربوط به طراحی گرافیکی می‌باشد. اهمیت پر کردن خلا میان ظاهر موارد مختلف و نحوه ی عملکرد آن‌ها باعث شده تا این طراحان، در دنیای دیجیتال پیشرو سایر طراحان باشند. همچنین با افزایش درخواست بر تولید محصولات دیجیتالی نیاز به طراحی UI/UX بیشتر حس می‌شود و همینطور میزان دریافتی این طراحان نیز افزایش خواهد یافت. در مقابل طراحی گرافیک روند ثابتی داشته است و تحت تاثیر تکنولوژی قرار نگرفته است. همچنین بازار این نوع طراحی نیز به خاطر پیشرفت سریع تکنولوژی کمی دچار کاهش شده است.

طراح بودن بسیار هیجان انگیز و لذت بخش است. همچنین دوره های آموزشی زیادی نیز در سطح اینترنت برای شما موجود است که در کنار ذوق هنری می‌توانند کمک زیادی به روند یادگیری شما کنند. با پیشروی در یادگیری و بهره بردن از ذوق و سلیقه‌، خود را برای سفارش‌های طراحی‌های مختلف در زمینه‌های متفاوت آماده کنید.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *