چطور در بین روز بدون خوابیدن سرحال شویم؟

همه‌ی ما از اهمیت یک خواب خوب شبانه آگاهیم. کمبود خواب موجب اضطراب و زودرنجی و کاهش توانایی دریافت اطلاعات شده و در کل بهره‌وری شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اما همه‌ی کارآفرینان می‌دانند که گاهی واقعا یک خواب کامل شبانه غیرممکن است و در نتیجه در طول روز احساس خواب‌آلودگی امان آدم را می‌برد. در این مواقع بهتر است که سراغ راه‌هایی برویم که بدون نیاز به خوابیدن در بین روز، بدن را سرحال و شاداب می‌کند.

 

پرده‌ها را کنار بکشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بلافاصله پس از اینکه از خواب بیدار می‌شوید، می‌تواند کمک شایانی به شروع یک روز پرانرژی کند. در حقیقت نور خورشید ترشح ملاتونین، که باعث می‌شود ما احساس خواب‌آلودگی داشته باشیم، را کاهش می‌دهد.

برای فرار از خواب‌آلودگی بهتر است کنار پنجره کار کنید و یا هرازچندگاهی برای استراحت به فضای باز بروید، چراکه قرار گرفتن در معرض نورهای طبیعی در طول روز، هوشیاری و شادابی شما را افزایش می‌دهد.

 

یک دوش آب سرد بگیرید

دانشمندان معتقدند که یک دوش آب سرد ۳۰ تا ۶۰ ثانیه‌ای می‌تواند سطح هرمون آدرنالین را در بدن شما افزایش داده و اعصاب بدنتان را برای شروع یک روز شاداب آماده کند.

 

نفس بکشید

از راه بینی‌تان پنج ثانیه به طور آرام نفس بگیرید، سپس از راه دهان به مدت دوثانیه عمل بازدم را انجام دهید. این عمل را پنج بار تکرار کنید. این راه به طور همزمان برای کاهش و افزایش ضربان قلب مفید است.

 

از ناهارهای سنگین پرهیز کنید

اگر کمبود خواب دارید، خوردن وعده‌های غذایی کوچک در طول روز به شما کمک می‌کند تا انرژی بیشتری را ذخیره نگه‌دارید. خوردن وعده‌های غذایی سنگین در طول روز فشار زیادی را به اعضای بدن وارد می‌سازد که این امر موجب می‌شود حتی بیشتر از پیش احساس خستگی کنید.

 

از پروتئین‌ها انرژی بگیرید

هرچند که افراد زیادی در حین کار از تنقلاتی مثل قهوه یا چای و کیک استفاده می‌کنند، اما لازم است بدانید که این مواد انرژی کاذبی را در ابتدا برای شما فراهم می‌کنند اما پس از مدتی چند برابر آن انرژی را از شما می‌گیرند! در عوض میان‌وعده‌ای شامل ۲۰ تا ۳۵ گرم پروتئین موجب می‌شود تا شما شاداب‌تر و هوشیارتر باشید. تخم‌مرغ، ماست یونانی و یا به اندازه‌ی یک کف دست گوشت، گزینه‌های سالمی هستند که به عنوان یک میان‌وعده می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

در مصرف قهوه زیاده‌روی نکنید

برخلاف آن‌چه که شما تصور می‌کنید، مصرف بیش از حد قهوه باعث هوشیارتر شدن شما نمی‌شود. بلکه باعث می‌شود شما عصبی و مضطرب شوید. دانشمندان بر این باورند که ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین، مقدار مناسب برای افزایش هوشیاری و تمرکز است و مصرف مقداری بیشتر نتایج عکسی خواهد داشت. بهتر است که هر چهار ساعت یک‌بار در طول روز یک فنجان قهوه بنوشید و برای داشتن خواب شبانه‌ای راحت هم پس از ساعت ۴ بعدازظهر قهوه ننوشید.

 

با استفاده از یک چرت کافئینی شاداب شوید!

احتمالا هیچ وقت به ترکیب کافئین و یک چرت در بین روز فکر نکرده‌اید اما متخصصان می‌گویند یک فنجان قهوه قبل از یک خواب کوتاه راهی برای افزایش قدرت فکری و مغزی شماست. کافیست یک اسپرسوی دوبل سفارش دهید و یادآور تلفن همراهتان را برای ۲۵ تا ۳۰ دقیقه‌ی دیگر تنظیم کنید و چرت بزنید تا وقتی بیدار می‌شوید قدرتی دوچندان را در خود حس کنید!

دلیل این کار این است که کافئین برای جذب به حدود ۴۵ دقیقه زمان احتیاج دارد و شما با چرت زدن کمک می‌کنید تا کافئین راحت‌تر و سریع‌تر جذب بدن شما شود. بنابراین وقتی که بیدار می‌شوید کافئین جذب شده و شما آماده‌ی یک شروع پرقدرت خواهید بود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *