چطور هم کارآفرین باشیم و هم والدین

یکی از چالش برانگیزترین جنبه‌های زندگی، رسیدن به تعادل مناسب در کار و زندگی است. در دنیای امروز که اغلب مردم نمی‌دانند چطور از پس تعهدات مختلف و عوامل تنش‌زای روزمره بربیایند، این موضوع اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. کارآفرینانی که وظیفه‌ی پدر یا مادری هم دارند، می‌توانند سنگینی ناکام ماندن در برقراری تعادل میان کار و زندگی خود را شدیدا احساس کنند.

از یک طرف، آنها نسبت به شغل خود اشتیاق دارند و دلسوزانه عمل می‌کنند، اما از طرف دیگر می‌خواهند زمان کافی را با اعضای خانواده‌ی خود نیز بگذرانند. موفق عمل کردن در انجام هر دو وظیفه، مسئله ایست که نسلهای متوالی ادامه داشته‌است. ما در «انجام میدم» کاملا این بلا تکلیفی را درک می‌کنیم. ما در اقتصاد کاره‌ای‌مان بر کارآفرینان سختکوشی که به موفقیت در تعادل بین کار و زندگی دست یافته‌اند درود می‌فرستیم.

به همین دلیل است که ما فهرستی بسیار کاربردی از راه‌هایی که به کارآفرینان امکان می‌دهد تا زمانی را برای فرزندان خود اختصاص بدهند را گردآوری کرده‌ایم.

هر وظیفه را جداگانه پیش ببرید

از آنجایی که وظیفه‌ی کارآفرینی و سرپرستی کودکان هردو مهم هستند، باید زمان، علاقه و نیروی بالایی به هر کدام اختصاص دهید؛ به این مفهوم که هنگامی که تصمیم می‌گیرید با فرزندان خود زمان مفیدی را بگذرانید، باید تمام و کمال وقت خود را صرف آنان کنید.

بسیاری از کار آفرینان وسوسه می‌شوند که در زمان بودن با فرزندان خود، تلفن همراه یا تبلت خود را در بیاورند و شروع به تحقیق یا خواندن مطلبی کنند. نباید این زمان خاص را این گونه صرف‌کنید، زیرا فرزندانتان حس می‌کنند که آنها را کم ارزش تلقی می‌کنید، در حالیکه شما به دنبال تنش با آنها نیستید.

اگر مجبور هستید ایمیل‌تان را چک کنید یا یک تماس ضروری بگیرید، چند دقیقه‌ای را از زمانی که به فرزندانتان اختصاص دارد کم‌کنید. در غیر این صورت، کار شما با زمانی که برای خانواده گذاشته‌اید تداخل پیدا می‌کند، که این مسئله تعادل بین کار و زندگی را مختل می‌سازد.

خود را تحت فشار نگذارید که همیشه در خدمت فرزندان خود باشید

اشتباه برخی والدین جوانی که تازه دوران پدر یا مادر بودن را تجربه می‌کنند، این است که فکر می‌کنند همیشه باید اسباب سرگرمی فرزندان خود را فراهم کنند. آنها به اشتباه گمان می‌کنند که زمان آزاد برای فرزندان یعنی زمان همراه بودن با پدر و مادر، اما در این موضوع باید تجدید نظر کنند. حتی اگر فرزندان، به فرض مثال، یک روز تعطیل را در مدرسه نیستند، اصلا مشکلی ندارد که تمام روز آنها را سرگرم نکنید.

تعجب می‌کنید که ببینید چقدر راحت و شاد، زمانی را به تنهایی در اتاق خود با اسباب بازی‌هایشان بازی می‌کنند و در یک محیط آشنا با بازی و فعالیت‌هایی که خودشان دوست دارند، سرگرم می‌شوند. از طرف دیگر، قطعا شما هم نمی‌خواهید که بچه‌ها بیش از اندازه به شما وابسته شوند یا نتوانند از شما جدا شوند، حتی در سنین پایین. پس اگر یک روز تعطیل بودند، گزینه های دیگری را انتخاب کنید، مثل دعوت کردن همبازی‌هایشان به منزل یا دادن فعالیتی به آنها که بتوانند به تنهایی در اتاقشان برای چند ساعت انجام دهند.

چطور هم والد باشیم و هم کارآفرین-انجام میدم

 

بدانید که با چیزهایی بیشتر از مادیات می‌توانید نیازهای فرزندان را پاسخ دهید

به اعتقاد آنا بث بنینگ فیلد، یکی از روانشناسان شناخته‌شده‌ی عصر حاضر، برخی از کارآفرینان با خریدن وسایل مختلف، بیش از اندازه فرزندان خود را لوس می‌کنند. گرفتار شدن در این دام معمول است و به قول بنینگ فیلد، این مسئله به خصوص در میان کارآفرینانی که از طبقه ی پایین و کم درآمد جامعه بر خاسته‌اند، بسیار شایع است. از دیدگاه روانشناختی، آنها با این کار تنها می‌خواهند گذشته‌ی خود را جبران کنند و چیزهایی که خود در کودکی از آن محروم بودند را برای فرزندان خود فراهم کنند.

به هر ترتیب، چنین روش پیش پا افتاده‌ای در رویارویی با تربیت فرزند باید به حداقل برسد، زیرا چیزهایی بسیار مهمتر وجود دارد که به فرزندان خود بدهید. فرزندان می‌توانند از شما به عنوان پدر یا مادر نکات زیادی را بیاموزند، همچون ارزش‌ها و آموزه‌هایی که تا پایان عمر از آنها بهره ببرند و آنها را به انسان‌هایی قوی تبدیل کند.

آموزه‌ها می‌تواند شامل این باشد که به آنها یاد بدهید چطور انسان‌هایی سخت‌کوش و درستکار باشند، برای چیزی که واقعا دوست دارند پول پس‌انداز کنند و نسبت به این مسئله آگاهشان کنید که از خودگذشتگی در کوتاه‌مدت می‌تواند موفقیت‌های بلند‌مدت در پی‌داشته‌باشد.

 

کارآفرینی و دوران والدین بودن، مطلقا با یکدیگر در تضاد نیستند

داشتن وظیفه‌ی کارآفرینی و والدین بودن به طور همزمان کاملا امکان‌پذیر است و به طور مساوی می‌توان در هر دو پیشرفت کرد. امروزه با تمام پیشرفتی که درعرصه‌ی تولید و دانش وجود دارد، رسیدن به تعادل در کار و زندگی یک رویای دست نیافتنی نیست. بر روی کارآفرین‌شدن و والدین خوب‌بودن متمرکز شوید و در هر دو هدف به نتایج رضایت‌بخشی دست‌خواهیدیافت.

شما که قرار است کارآفرینی کنید، پس خوب با هدف‌گذاری و اجرایی کردن آنها آشنایی دارید. پس همین کار را در هر دو زمینه انجام دهید و در این مسیر، همه‌ی مهارت‌ها و تجارب خود را به کار گیرید. مطمئن باشید که در این صورت، برقراری تعادل میان این دو جهت را بسیار آسان خواهید یافت.

 

یک نظر برای “چطور هم کارآفرین باشیم و هم والدین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *