رتبه الکسا چیست؟ معایب و مزایا

رتبه‌ الکسا چیست؟

به زبان ساده، رتبه الکسا سنجشی است تقریبی از محبوبیت یک وب سایت در مقایسه با دیگر وب سایت ها و بر اساس تعداد بازدیدکننده ها و تعداد صفحات بازدید شده توسط هر نفر، محاسبه می‌شود.

الکسا به صورت روزانه داده‌ های مربوط به ترافیک سایت ها را توسط کاربرانی که نوار ابزار الکسا را بر روی مرورگر خود نصب کرده‌اند و دیگر منابع دریافت می‌کند و سپس با کمک یک فرمول پیچیده‌ی ریاضیاتی و داده های مربوط به سه ماهه‌ی اخیر، رتبه و رنکی را برای هر سایت در نظر می‌گیرد.

این رتبه کاملا نسبی است. به این صورت که محبوب ترین وب سایت، رتبه ی اول را به خود اختصاص داده و دیگر وب سایت ها نسبت به آن سنجیده می‌شود. بنابراین کاهش یا افزایش رتبه ی شما لزوما به دلیل کاهش یا افزایش ترافیک سایت شما نیست، چراکه رفتار سایر وب سایت ها هم بر روی رتبه ی شما تاثیرگذار است.

 

البته شما میتوانید کاره‌های متنوع مرتبطی را در حوزه‌ی افزایش ترافیک سایت ارائه کرده‌اند را مشاهده و از آنها جهت کمک به بهبود رتبه الکسای سایت خود استفاده کنید.

 

چطور می‌توان رتبه الکسای سایتی را دید؟

این کار بسیار ساده است. کافیست به وب سایت الکسا بروید، آدرس سایت موردنظر را تایپ کنید و کلید اینتر را بزنید. بلافاصله اطلاعاتی چون رتبه ی جهانی، رتبه ی کشوری، نرخ بازگشت، تعداد بازدیدهای روزانه به ازای هر کاربر، زمان سپری شده، درصد بازدیدکنندگانی که با جستجو در موتورهای جستجو به سایت شما آمده اند، سرعت سایت و … برای شما نمایش داده می‌شود.

مزایای رتبه الکسا

  • می‌توان از آن برای مقایسه‌ی تقریبی دو وب سایت استفاده کرد.
  • برخلاف رنک گوگل دارای رنج گسترده‌تری است و هر چه کمتر باشد، بهتر است.
  • با توجه به رتبه ی الکسا می‌توان مبالغ تبلیغات در وب سایت های موردنظر را تعیین کرد. (هرچه رتبه الکسا پایین تر باشد، مبلغ تبلیغات بالاتر می‌رود.)
  • صفحات شخصی و وبلاگ ها هم در الکسا رتبه بندی می‌شوند.
  • با توجه به اطلاعات مفید دیگری که الکسا در مورد هر وب سایت در اختیار می‌گذارد، می‌توان از آن برای بهینه سازی موتورهای جستجو استفاده کرد.

معایب رتبه الکسا

  • با توجه به اینکه همه‌ی کاربران اینترنت نوار ابزار الکسا را بر روی مرورگر خود نصب نکرده‌اند، بنابراین رتبه الکسا دقیق نخواهد بود و ترافیک درصد زیادی از مردم محاسبه نمی‌شود.
  • زیردامنه ها و زیرصفحات در الکسا به طور جداگانه رتبه بندی نمی‌شوند و ترافیک کلی فقط برای دامنه‌ ی سطح بالا محاسبه می‌شود.

چرا رتبه ی الکسا اهمیت دارد؟

با وجود اینکه این رتبه دقیق نیست اما جزو فاکتورهای مهم و مرسوم برای مقایسه ی وب سایت ها محسوب می شود و نشان دهنده‌ی میزان اعتبار و محبوبیت یک وب سایت است. برای مثال اگر کسی بخواهد در سایت شما تبلیغاتی بگذارد، با توجه به این رتبه قیمت گذاری صورت می‌گیرد و یا اگر کسی بخواهد به عنوان نویسنده ی مهمان برای شما مطلبی تهیه کند به رتبه ی الکسای شما نگاهی می‌اندازد تا از میزان اعتبار وب سایت شما مطلع شود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *