طرح کسب و کار چیست و چه اهمیتی دارد؟

طرح کسب‌وکار به زبان ساده یعنی یک راهنما برای کسب‌وکار شما که اهداف و جزئیات چگونگی رسیدن به آن اهداف در آن مشخص می‌شود. طرح کسب‌وکار توضیح می‌دهد که شرکت یا استارتاپ موردنظر قرار است چه کاری انجام دهد، چگونه به اهدافش برسد و از همه مهم‌تر اینکه نشان می‌دهد که چرا موسسان این شرکت افراد مناسبی برای انجام این کار هستند. علاوه برآن طرح کسب‌وکار یک استارتاپ میزان سرمایه‌ای که برای راه‌اندازی اولیه‌ی شرکت و طی کردن فازهای اولیه تا رسیدن به سوددهی نیاز دارد را مشخص می‌نماید.

مشاوران کسب‌وکار، کارآفرینان باتجربه، بانکداران و سرمایه‌گذاران عموما بر این نکته توافق دارند که طراحی و توسعه‌ی طرح کسب‌وکار باید قبل از شروع کسب‌وکار انجام شود. این طرح به شما کمک می‌کند تا پیش بروید، تصمیم‌گیری کند و کسب‌وکار خود را به موفقیت برسانید. البته باید توجه داشت که همه‌ی طرح‌های کسب‌وکار مثل هم نیستند و همه‌ی آن‌ها جزئیات یکسانی را شامل نمی‌شوند.

طرح کسب‌وکار کمک شایانی به موفقیت یک استارتاپ کرده و فواید زیادی دارد، در حقیقت یک طرح کسب‎وکار:

  • فرصتی است برای اینکه ایده‌ی خود را روی کاغذ تست کنید و آینده‌ی آن را پیش‌بینی کنید.
  • نوشته‌ایست کاملا واضح از هدف و ماموریت کسب‌وکار شما.
  • نقشه‌ایست که با کمک آن می‌توانید مسیر درست برای کسب‌وکار خود را پیدا کنید.
  • تحلیل واقع‌بینانه‌ایست از کار شما، فرصت‌ها و تهدیداتی که ممکن است با آن مواجه شوید و هزینه‌هایتان.
  • رزومه‌ایست تا بتوانید به وسیله‌ی آن کسب‌وکار خود را به تهیه‌کنندگان مواد اولیه و سرمایه‌گذاران بشناسانید.
  • ارزیابی صادقانه‌ایست از نقاط ضعف و نقاط قوت کسب‌وکار شما.
  • و…

با توجه موارد بالا در می‌یابیم که طرح کسب‌وکار بسیار اهمیت دارد، حتی اگر در مراحل اولیه‌ی راه‌اندازی استارتاپ خود هستید و این طرح فقط در ذهن شماست.

طراحی این طرح کسب‌وکار نیازمند وقت و گاها هزینه‌ی بسیاریست، اما ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که با کمک از کاربلدان انجام میدمی طرح خود را در زمانی کوتاه و با هزینه‌ای مناسب آماده کنید و با آمادگی کامل استارتاپ خود را استارت بزنید!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *